Svenskarnas köpkraft har försvagats kraftigt det senaste året.
Höjda räntor och hög inflation har bidragit till att påverka svensk hushållskonsumtion.
För att kunna fortsätta göra sina inköp använder konsumenterna därför i större utsträckning delbetalning och kreditkort, köper fler begagnade varor och letar mer efter erbjudanden och billigare alternativ.
Det visar en rapport från NetOnNet, baserad på en rikstäckande undersökning och intern data.
– Handelsrapporten för NetOnNet fokuserar på den del av detaljhandeln som omfattar hemelektronik, mode, kläder, sportartiklar, fritidsartiklar, möbler och inredning och hur svenska konsumenter förhåller sig till handeln i en tid av sämre köpkraft. Det här är branscher som har vissa likheter när det gäller handelsmönster, säger Susanne Holmström, vd för NetOnNet.
– Jag tycker att det är viktigt att titta på hur svenska konsumenter handlar den här typen av produkter, eftersom dessa, till skillnad från dagligvaror, är produkter som det trots allt för det mesta går att klara sig utan ett litet tag – även om så klart detta kommer att påverka komfort och vardagliga rutiner. Det ger en intressant bild av konsumtionsläget i Sverige.
Detta är rapportens huvudresultat:
- Hela 50 procent av konsumenterna har vidtagit en eller flera åtgärder för att kunna handla hemelektronik, mode, kläder, sport- och fritidsartiklar, möbler och inredning under de senaste 12 månaderna, på grund av försvagad köpkraft.
- Intern data visar en procentuell ökning av betalning med kreditkort eller delbetalning för varor hos NetOnNet på 13,7 procent de första fyra månader 2023 jämfört med samma period 2022.
- 11 procent av alla svenskar säger att de har använt delbetalningar och/eller kreditkort i större utsträckning än tidigare de senaste 12 månaderna för att kunna handla varor från de aktuella produktkategorierna.
- 17 procent av svenskarna under 30 år har använt delbetalningar och/eller kreditkort i större utsträckning än tidigare de senaste 12 månaderna, jämfört med endast 3 procent av de över 65 år.
- 18 procent av svenskarna har köpt begagnade varor privat och/eller i butik/näthandel de senaste 12 månaderna i större utsträckning än tidigare.
- Hela 30 procent av svenskarna säger i undersökningen att de har valt ett mer prisvärt alternativ än vad de normalt skulle ha gjort.
- 27 procent har de senaste 12 månaderna handlat på rea i större utsträckning än tidigare.
– Som en stor svensk aktör inom försäljning av hemelektronik upplever vi att priserna i handeln ökar och det påverkar hur kunderna handlar. Enligt våra egna uppgifter har snittpriset för en varukorg ökat medan antalet varor i varukorgen har minskat något. Detta kan tyda på flera saker. Du måste fortfarande ha Must Have-produkterna. Samtidigt är du mer målmedveten när du handlar och du lägger kanske inte pengar på saker som bara är Nice to Have, säger Susanne Holmström.
Enligt rapporten, som baseras på en nyligen genomförd riksrepresentativ undersökning gjord av Norstat bland 1011 svenskar, säger hela 50 procent sig ha vidtagit en eller flera åtgärder för att kunna köpa hemelektronik, mode, kläder, sport- och fritidsartiklar, möbler och inredning de senaste 12 månaderna.
– 67 procent av de i åldern 18-29 år säger detsamma, och den här åldersgruppen säger också att de har vidtagit flera åtgärder – inte bara en – i större utsträckning än de i de övriga ålderskategorierna. Det här synliggör att det är de yngsta som drabbats hårdast ekonomiskt, säger Susanne Holmström.
Undersökningen visar också att 24 procent säger att de är mer prismedvetna nu när de handlar hemelektronik, och det är i större utsträckning än när de handlar sport- och fritidsartiklar samt möbler och heminredning. I särklass mest prismedvetna är svenskarna när det gäller att handla kläder och skor; där hela 42 procent anger detta.
Andelen kreditköp ökar
Som en åtgärd för att kunna upprätthålla handeln och för att fortfarande kunna köpa varor inom den här delen av detaljhandeln är delbetalning eller kreditkort ett alternativ för många svenskar, visar data från NetOnNet.
– Sammanställningen av kreditandelens utveckling om vi jämför de första 4 månaderna 2023 med motsvarande period 2022 är anmärkningsvärd. Det är en procentuell ökning av betalningar med kreditkort eller delbetalning för varor hos NetOnNet på 13,7 procent om vi jämför med 2022.
Enligt Susanne Holmström är produktkategorier där man ser en särskilt hög tillväxt av andelen kreditköp bland annat gaming, tvättmaskin, torktumlare och vitvaror generellt, mobil, hemmabio och AC.
Många handlar begagnade varor
En effekt av att många inte har lika mycket pengar att handla för är att fler väljer att köpa begagnade varor och NetOnNet ser en kraftig ökning av försäljningen av begagnade varor. Enligt NetOnNets undersökning via Norstat har 18 procent av svenskarna köpt begagnade varor privat eller i handeln de senaste 12 månaderna i större utsträckning än tidigare.
– Utöver försäljningen av begagnade varor tar NetOnNet även emot kundernas gamla produkter som kunden sedan kan få pengar för, beroende på kvaliteten på den levererade produkten. Även här ser NetOnNet ett ökande intresse. Under 2023 ser vi en trend där det är tre gånger så vanligt att byta in sin produkt när man köper en ny jämfört med 2022.
Undersökningen visar också att det är fler kvinnor än män som köper begagnade varor.
– Både män och kvinnor köper begagnade varor något oftare via återförsäljare än privat, säger Susanne Holmström.
På den direkta frågan om de kan tänka sig att köpa begagnad hemelektronik svarade 42 procent av svenskarna ”ja”, medan 34 procent säger “nej”. Det är de unga, under 30, som är mest positiva. Hela 61 procent av åldersgruppen svarar “ja”.
– Ett annat alternativ för att kunna köpa nya varor utan att lägga för mycket pengar är helt enkelt att välja ett annat produktalternativ än vad man tidigare valt. Enligt Norstats undersökning är detta den vanligaste åtgärden som använts under de senaste 12 månaderna för att kunna köpa den här typen av produkter. 30 procent av de tillfrågade svarar att de har valt andra produktalternativ, där hela 42 procent av de under 30 år säger att de har valt ett mer prisvärt alternativ än vad de normalt skulle ha gjort.
– Exempel på produkter och varor som normalt ligger lägre i pris, men som samtidigt kan ge mycket av samma upplevda värde eller kvalitet, är kedjornas egna varumärken. Vi på NetOnNet ser i vår data att det finns ett ständigt ökande intresse för den här typen av produkter, avslutar Susanne Holmström.