Dagens makroekonomiska osäkerhet skapar ett behov för e-handlare att göra smarta investeringar i ny teknik, för att på sätt minska riskerna och vidareutveckla sin e-handelsverksamhet.
Komponerbar e-handel, composable e-commerce, är en modulär teknik som blivit vanlig bland B2C- och B2B-handlare och då särskilt bland de som fokuserar på att framtidssäkra sin e-handel.
Anledningen är enkel: Denna teknik har en flexibilitet och smidighet som är till stor hjälp för den som vill bygga upp sin motståndskraft för att kunna reagera snabbt på förändringar.
Komponerbar e-handel bygger på MACH (microservices, API-first, moln-native SaaS, headless), en designprincip som är tänkt att ge varumärken och detaljhandlare frihet att välja rätt teknik. Syftet är att det ska vara möjligt att använda den teknik som bäst passar handlarens speciella affärsbehov och som ger möjlighet att använda och utveckla hela ekosystemet. Fördelarna är främst dessa:
Flexibilitet: Komponerbar e-handel gör att man inte behöver förlita sig på en enda leverantör för alla behov. Istället får man friheten att välja de bästa leverantörerna för att sätta ihop en robust teknikstack, och det går att möta olika behov som till exempel kan handla om att ändra kundernas köpbeteende.
Skalbarhet: Flexibiliteten att utöka, ersätta och integrera tredjepartsapplikationer är en stor fördel. Den gör att teknikstacken kan växa i takt med att företaget växer. Flexibiliteten följer av den modulära uppbyggnaden och gör att företag kan skapa innovativa kundupplevelser och få konkurrensfördelar.
Framtidssäkring: Genom att inte vara låsta till ett enda system kan företag göra smarta, kostnadseffektiva investeringar för att upprätthålla innovation och tillväxt och följa med i framväxten av nya teknologier och trender. Detta innebär i förlängningen ett skydd mot snabba eller oväntade förändringar och ekonomisk osäkerhet.
En storlek passar inte alla
För bara några år sedan jobbade många enligt modellen one-size-fits-all. Numera är detta hopplöst föråldrat. Företag behöver vara innovativa och behålla tillväxten, inte bara nu utan på sikt, och då fungerar det inte att använda teknik som inte går att snabbt förändra och utveckla. Det finns förstås företag som har mer begränsade behov för sin webbplats och e-handelslösning, men detta är ändå undantagen.
Komponerbar teknik är lösningen på detta. Den gör det möjligt att leverera nya onlineupplevelser snabbt och i stor skala, som när man lanserar flera varumärken eller webbplatser, expanderar till nya regioner eller säljer via nya kanaler som marknadsplatser eller sociala plattformar.
Att bygga företagets motståndskraft med komponerbar teknik
Komponerbar teknik uppnås genom att kombinera ”Packaged Business Capabilities” (PBC). PBC är mjukvarukomponenter som uppfyller specifika affärsbehov, t.ex. en virtuell kundvagn, orderhantering eller kontohantering.
Genom att på så sätt sätta ihop sin e-handelslösning med hjälp av olika komponenter kan e-handlare diversifiera, alltså använda komponenter från en hel rad olika leverantörer och på så sätt utnyttja ett helt ekosystem. Därmed kan företag kombinera komponenter och skapa skräddarsydda teknikstackar som kan bytas ut när affärsprioriteringarna ändras. E-handlarna kan anpassa olika delar individuellt, och utan att riskera att det blir på bekostnad av andra. Det här ersätter alltså det mer traditionella alternativet, som var att förlita sig på en enda leverantör för alla affärskrav.
Dessutom kan utvecklare använda front-end-ramverk som de redan är bekanta med, marknadsförare kan använda system för innehållshantering (CMS) för att göra snabba ändringar i sina kampanjer och uppdatera innehåll. I slutändan leder detta till större effektivitet genom att anställda har smidiga verktyg.
Skapa trygghet i en osäker värld
Företag som idag uppdaterar sin strategi för e-handel gör de det mot bakgrund av en osäker makroekonomisk bakgrund. Därför behöver de vara extra noggranna med att välja en modern e-handelsteknik, som kan leverera bra resultat, är flexibel och som framtidssäkrar verksamheten. Det är bara på detta sätt som e-handeln kan reagera på oväntade förändringar och bygga resiliens så att de klarar av att stå sig i konkurrensen.