Julhandeln ökade – både på nätet och i butik
Hem UNDERSÖKNING Julhandeln ökade – på nätet och i butik

Julhandeln ökade – på nätet och i butik

Publicerat av: Redaktionen

Under fortsatt svåra förhållanden på grund av pandemin lyckades ändå detaljhandeln öka julförsäljningen både på nätet och i butik.

För hela december ökade försäljningen på nätet med hela 19,2 procent och i fysiska butiker med 5,6 procent jämfört med ifjol, visar statistik från betalföretaget Nets.

Julhandeln i Sverige – hela december – lyckades trots allt öka jämfört med förra året, som också var ett mycket speciellt år. Svenskarna handlade fler julklappar med mera både på nätet och i fysiska butiker under december, trots att många svenskar numera gör en hel del av sina julklappsköp redan tidigare under Black Week i november.

Under hela december ökade detaljhandelns försäljning på nätet med hela 19,2 procent jämfört med förra året. Om tidsperioden från och med Black Week inkluderas ökade handeln ännu mer: 21,1 procent.

Julhandeln ökade – både på nätet och i butik– Det var en stark tillväxt för e-handeln under december, trots att en del av julhandeln på nätet numera sker redan i november under Black Week. Pandemin har generellt stärkt e-handeln och är numera en viktig kanal för julklappsinköpen bland många svenskar. I takt med att logistiken också blivit bättre vågar fler göra inköpen på nätet allt närmare julafton än tidigare, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Fysiska butiker ökade med 5,6 procent för hela december, dvs. inklusive mellandagsrean.

Fjolåret var dock ett mycket svårt år för fysiska butiker. Kläder och skor drev tillväxten och ökade med hela 31,7 procent, medan kategorier så som juveler och klockor var oförändrat. Andra kategorier inom detaljhandeln som heminredning med mera gick dock sämre med dubbelsiffrig procentuell nedgång.

– Det är ändå glädjande siffror för den fysiska handeln som är under press från e-handeln och den pågående pandemin. Det har dock varit tydligt under årets julhandel att konsumenterna gärna vill gå runt i butiker för att handla, den upplevelsen är svårslagen. Fysiska butiker har också fördelen av att fast det börjar närma sig julafton finns inga oklarheter kring om varorna kommer att levereras i tid som för på nätet, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.

E-handeln har varit allmänt het länge och uppvisat rekord efter rekord de senaste åren – även innan pandemin – vilket pressat den fysiska handeln. De två senaste åren vad gäller julhandeln har fysiska butiker haft det särskilt svårt på grund av pandemin, också till förmån för e-handeln. Allt fler handlare integrerar dock de båda kanalerna.

Enligt Nets undersökningar bland svenskarna så handlar man på nätet främst för att det är enkelt och bekvämt, liksom för att det är enklare att göra prisjämförelser och research om produkterna. En majoritet handlar dock helst i fysiska butiker, främst eftersom man kan titta och känna på produkterna innan köp. Man slipper även bekymra sig över leveransen.

Siffrorna kommer från mätningar hos de många tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för köp i fysiska butiker liksom på nätet och är normaliserade för att ge en korrekt bild. Ett statistiskt säkerställt och representativt urval används för att kunna jämföra på samma sätt mot föregående år.

 

Relaterade Artiklar