Zalando lanserar nya varumärken och AI-drivna storleksrekommendationer för kunder under andra kvartalet och fortsätter med sin strategi mot att vara startpunkten för mode
Hem E-HANDEL Zalandos ny lansering: nya varumärken och AI-drivna storleksrekommendationer för kunder under andra kvartalet och fortsätter med sin strategi mot att vara startpunkten för mode

Zalandos ny lansering: nya varumärken och AI-drivna storleksrekommendationer för kunder under andra kvartalet och fortsätter med sin strategi mot att vara startpunkten för mode

Publicerat av: Redaktionen

 Zalando, en av Europas ledande e-handelsdestinationer för mode och livsstil, rapporterade en ökning på 87 procent i justerat resultat före räntor och skatt (justerad EBIT) under andra kvartalet.

Det solida affärsresultatet är ett resultat av fokuset på strategiska initiativ för att öka tillväxten för att betjäna samt behålla kundernas uppmärksamhet och utvecklandet av företagets logistikerbjudanden.

Nya samarbeten med varumärken inom sport och skönhet har stärkt Zalandos portfölj och har ökat engagemanget bland kunderna under kvartalet. Lululemon, som erbjuder innovativa kläder och tillbehör för yoga, löpning, träning och andra sportaktiviteter, lanserades på Zalando, liksom HOKA, ett varumärke för innovativa och högpresterande löparkläder. Inom skönhet har Zalando fördjupat viktiga varumärkesrelationer, till exempel med lyxmärken som Lancôme, Mugler och Shiseido, och erbjuder dem nu på fler marknader.

Partners fortsätter att växa sina verksamheter på Zalando och fler väljer att använda erbjudandet om logistiktjänster. Partnerverksamhetens andel av Fashion Store GMV ökade med nästan 7 procentenheter och andelen varor som skickades av Zalando Fulfillment Solutions ökade med 3 procentenheter under andra kvartalet jämfört med för ett år sedan.

Ett nytt AI-verktyg lanserades förra månaden vilket gör det möjligt för kunder i Tyskland, Österrike och Schweiz att få storleksrekommendationer för utvalda plagg, baserat på deras unika kroppsmått. Genom att ta två bilder på sig själva med sina telefoner i åtsittande kläder kan Zalando förutsäga kundens kroppsmått för att hjälpa dem att hitta rätt storlek.

”Vi investerar i områden som storytelling och teknik som kommer att vår öka framtida tillväxt. Nya varumärken som lululemon och Lancôme skapar engagemang hos våra kunder och hjälper till att göra Zalando ännu mer till en föredragen destination. Vårt nya verktyg för storlek och passform kommer att göra shoppingupplevelsen ännu bättre. Detta verktyg är en step-change lösning i branschen som hjälper kunderna att hitta den perfekta passformen innan leverans. Det här är verkligen spännande eftersom det visar hur en av kärnutmaningarna inom modehandeln kan lösas i stor skala.”, säger Robert Gentz, Co-CEO på Zalando.

Under andra kvartalet fördubblades nästan Zalandos vinst med ett justerat EBIT som ökade med 87 % till 144,8 miljoner euro jämfört med för ett år sedan. Lönsamheten stärktes av bättre orderekonomi och större genomsnittliga varukorgar, vilket resulterade i lägre leveranskostnader. Zalandos ökade fokus på marknadsföring bidrog också. Tillsammans ledde detta till en förbättring av den justerade EBIT-marginalen med 2,7 procentenheter till 5,7%.

Zalando lanserar nya varumärken och AI-drivna storleksrekommendationer för kunder under andra kvartalet och fortsätter med sin strategi mot att vara startpunkten för mode

Robert Gentz, Co-CEO på Zalando

Gross Merchandise Volume (GMV) minskade med 1,8 % till 3,7 miljarder euro i en utmanande miljö och intäkter som sjönk med 2,5 % till 2,6 miljarder euro under andra kvartalet jämfört med för ett år sedan. Lounge by Zalando, shoppingklubb online, som erbjuder kunder tidsbegränsade erbjudanden och rabatter på premiummärken och som utgör en stor komponent i Offprice-segmentet, växte igen under andra kvartalet, vilket bidrog till en ökning om 16% av intäkterna på Offprice.

”Trots den tillfälligt utmanande retailmiljön fortsätter vi att driva hållbar effektivisering i uppfyllelse och marknadsåtgärder. Dessa ansträngningar har gett resultat i år med en justerad EBIT som nästa fördubblades under andra kvartalet. Den här framgången sätter oss i en utmärkt position för oss att skifta fokus mot investeringar och framtida tillväxt.”, säger Dr. Sandra Dembeck, CFO på Zalando.

Zalando gör också sin helårsprognos för 2023 mer precis och snävar in tidigare prognoser. Justerad EBIT 2023 förväntas nu landa på 300 miljoner euro till 350 miljoner euro. Tidigare hade företaget räknat med mellan 280 miljoner euro och 350 miljoner euro. Det är mer sannolikt att GMV och intäkter ligger i det lägre intervallet av de initiala riktlinjerna på 1 % till 7 % för GMV och -1 % till 4 % för intäkter. År 2022 var GMV 14,8 miljarder euro, intäkterna var 10,3 miljarder euro och justerad EBIT var 184,6 miljoner euro.

Den finansiella rapporten för andra kvartalet 2023, liksom resultatpresentationen för analytiker och investerare finns tillgänglig på Zalando Investor Relations website. Zalando kommer att rapportera resultatet för tredje kvartalet 2023 den 2 november 2023.

Relaterade Artiklar