Fintechbolaget Kustom adderar nu fysiska betalningar till sitt befintliga kassaerbjudande och tar därmed upp kampen om omnilösningar för handlare.
Med Kustom Mobile POS kan handlare enkelt omvandla sina smartphones till kortterminaler via Kustoms app.
Lösningen gör det smidigare att ta betalt utan extra hårdvara och synkar direkt med det digitala kassasystemet. Kustom blir med detta först i Norden med att förena digitala och fysiska betalningar i samma system.
– Det här demokratiserar fysisk handel. Nu kan vem som helst ta betalt direkt med mobilen, säger Jesper Eriksson, kommersiell chef på Kustom.
Efter bara tre månader som självständigt bolag lanserar Kustom sin första större produktutveckling – Kustom Mobile Point of Sale (POS). Tekniken innebär att handlare med hjälp av Kustoms app kan göra om sina smartphones till betalterminaler – vilket gör det möjligt att ta emot betalningar med både fysiska kort och digitala plånböcker.

Jesper Eriksson, kommersiell chef på Kustom
Kustoms handlare får därmed tillgång till en så kallad omnikanalslösning som kan hantera både digitala och fysiska transaktioner. Samtidigt sammanlänkas de två världarna – som orderhantering, utbetalning och redovisning.
- Det här demokratiserar möjligheten att bedriva fysisk handel. Medan du tidigare har behövt särskild hårdvara för att processa kortköp kan du nu enkelt och smidigt ta betalt med en telefon, säger Jesper Eriksson, kommersiell chef på Kustom.
- Vår målsättning är det vi kallar “unified commerce” – att som första aktör i Norden synkronisera all försäljning i ett och samma system, oavsett om det sker fysiskt eller online. Det här gör också att du kan följa kunder mellan online och offline och underlättar för en sammanhängande lojalitetsupplevelse, fortsätter Jesper Eriksson.
Kustom ser flera användningsområden för den nya funktionen, för såväl små som stora handlare: För mindre handlare handlar det om att enkelt kunna erbjuda fysisk försäljning, medan det för större handlare innebär både ökad tillgänglighet och resiliens.
- Den uppenbara vinsten för mindre e-handlare är att till exempel kunna anordna en pop-up eller ta betalt i ett Vår lösning blir mycket enklare att använda jämfört med de alternativ som finns idag, där man antingen behövt köpa in särskild hårdvara för att processa korttransaktioner, eller tagit betalt via direktöverföringar som skapat merjobb i efterhand, säger Jesper Eriksson.
Kustom har redan idag en marknadsandel online på ungefär 40 procent i Sverige, vilket innebär att en stor del av den svenska e-handeln nu enkelt kan bedriva fysisk handel.
- För större handlare kan man till exempel tänka sig temporära fysiska butiker där ens kunder befinner sig, personal som tar betalt på andra platser än vid den stationära kassan, men också att lösningen lätt kan sättas igång om den vanliga kassan ligger nere av något skäl, fortsätter han.
Kustom Mobile POS, med tillhörande app, kommer att rullas ut successivt under året för samtliga av Kustoms handlare, men det är möjligt att signa upp sig som betatestare redan nu.
Vill du bli en av de första att prova lösningen? Anmäl dig på kustom.co.
Kustom är ett fintech-bolag som erbjuder en av Europas ledande kassalösningar. Vi hjälper handlare att skräddarsy sina kunders checkout-upplevelser genom marknadens mest effektiva och anpassningsbara produkt. Kustom samlar innovativa och skalbara funktioner, säkerställer hög konvertering och bidrar till återkommande slutkunder. Idag har Kustom 24 000 anslutna handlare med försäljning i över 170 länder.