Hotellägare kan få 12% högre rumspriser genom att erbjuda sina bästa funktioner
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGAR Hotellägare kan få 12% högre rumspriser genom att erbjuda sina bästa funktioner

Hotellägare kan få 12% högre rumspriser genom att erbjuda sina bästa funktioner

Publicerat av: Redaktionen

Ny rapport från Amadeus visar att annonser i sociala medier och reseinfluencers är viktiga kanaler som driver resebeslut.

Ny rapport från teknikinnovatören Amadeus undersöker vad resenärer förväntar sig av en resa och hur teknik kan göra dessa ambitioner till verklighet.

Rapporten – Travel Dreams – bygger på input från 6 000 resenärer från USA, Kina, Indien, Storbritannien, Frankrike och Tyskland för att förstå hur de väljer var de ska besöka, hur de vill boka och vilka faktorer som mest påverkar en resa när de väl är på väg.

Studien visar att två tredjedelar av hotellgästerna (63%) är villiga att betala extra för funktioner som en specifik utsikt eller våning, för att ha en Xbox på rummet eller för att få lokala attraktioner tillagda i sitt paket. Undersökningen visar att dessa funktioner kan lägga till cirka 12% till det genomsnittliga dagspriset (ADR) som hotellet tar ut, vilket kan öka intäkterna med över 5 300 USD per rum*, per år, för en genomsnittlig mellanklasshotellkedja som vill sälja dessa extrafunktioner

Hotellägare kan få 12% högre rumspriser genom att erbjuda sina bästa funktionerDe kanaler som nu driver resandet förändras också. Annonser i sociala medier och reseinfluencers har ökat mest i inflytande under de senaste fem åren, medan tidningar, personliga resebyråer och TV-reklam alla ser fluktuationer i betydelse som inspirationskälla för en resenärs nästa destination.

Fritidsresenärer vill ha en personlig touch från hotellen. 50% av resenärerna säger att ett personligt bemötande och välkomnande skulle stå högst på listan när det gäller att uppnå perfekta hotellupplevelsen. Över hälften av gästerna (52%) sade att de skulle vara villiga att dela med sig av personuppgifter i utbyte mot skräddarsydda erbjudanden (färre, 40%, skulle kunna tänka sig att göra det mot ett reducerat pris). Nästan hälften (48%) av alla fritidsgäster uppgav att de föredrar en traditionell incheckningsdisk med en person som guidar dem genom hotellets bekvämligheter.

Affärsresenärer vill ha mer teknik i sin strävan efter effektivitet, och 71% av affärsresenärerna är intresserade av någon form av incheckning online eller med självbetjäning. Nästan en fjärdedel (22%) av affärsresenärerna vill ha möjlighet att betala med kryptovaluta eller en digital plånbok i framtiden – vilket tyder på att betalningslandskapet också kan vara på väg att förändras.

Brist på försäkring kostar resenärerna stora pengar. De globala resenärer som deltog i undersökningen uppgav att det genomsnittliga belopp som de tror att de har förlorat på grund av att de inte har någon reseförsäkring uppgår till i genomsnitt 1 210 USD per person – en ansenlig summa. För den genomsnittlige kinesiske resenären uppgår denna siffra till över$ 2 500 per person.

Resenärerna vill ta till sig virtuell verklighet och artificiell intelligens. 82% av affärsresenärerna och 66% av fritidsresenärerna säger att de skulle vilja utforska en destination innan de anländer med en virtuell rundtur. Hälften av alla resenärer sa att de nu skulle vända sig till AI för att berätta om de bästa ställena för middag på deras destination. 18% av resenärerna sa att de till och med skulle be en AI-assistent att skriva en recension för deras räkning om ett hotell eller en middag som de hade upplevt på sin resa.

I en kommentar till resultaten säger Stig Thorup, Commercial Director, Travel Sellers, Amadeus i Skandinavien: ”Projekt som dessa belyser resenärernas olika behov och den enorma potential som finns inom resebranschen. Med innovativ ny teknik har olika reseaktörer som hotellägare, destinationer, mobilitetsleverantörer, reseskyddsleverantörer och resesäljare verkliga möjligheter att driva lönsam efterfrågan och skapa personliga resor för gästerna. Tillsammans med våra kunder förändrar vi resandet för att ge exceptionella upplevelser i varje steg av resan och erbjuda en sömlös reseupplevelse från början till slut för alla.”

 

Amadeus makes the experience of travel better for everyone, everywhere by inspiring innovation, partnerships and responsibility to people, places and planet.

Our technology powers the travel and tourism industry. Inspiring more open ways of working. More connected ways of thinking, centered around the traveler. Our open platform connects the global travel and hospitality ecosystemFrom startups to big industry players and governments too. Together, redesigning the travel of tomorrow.

Relaterade Artiklar