För mer än fyra decennier sedan etablerade BMW Motorrad motorcykelsegmentet Touring/Enduro.
Sedan dess har GS-modellerna med boxermotorer gått före och fått en mycket trogen fanskara bland motorcyklister som trivs med såväl grus som asfalt.
Helt nya BMW R 1300 GS befäster sin position med ny design, ny teknik, lägre vikt och tar samtidigt GS till nästa nivå.
Helt nya BMW R 1300 GS är essensen av funktionell körglädje på två hjul. Den nya generationen möter GS-traditionen med en mer kompakt konstruktion, en ny boxermotor, ny fjädring, nästan helt ny design och en viktbesparing på 12 kg jämfört med föregångaren.
Designen speglar den dynamik som finns i motorcykeln, speciellt genom den plattare bränsletanken. Matrix LED-strålkastare med innovativ design och funktion, moderna LED-ljusenheter runt om och blinkers integrerade i handskydden är några av de andra egenskaperna. Ett antal färg- och dekorvarianter finns tillgängliga för personliga preferenser och uttryck. Ett brett urval av sitthöjdsvarianter gör det också möjligt att optimera förarens sittposition.
Pionjär med ett klassist hjärta
BMW Motorrad anses vara en pionjär inom motorcykelsäkerhet och innovationer på två hjul. Den helt nya GS R 1300 följer naturligtvis upp det arvet.
Ramen är tillverkad i stål, som förutom att vara avsevärt optimerad vad gäller installationsutrymme, även är styvare än i föregående generation. Den bakre delen av ramen, som tidigare var en stålrörskonstruktion, är nu en formgjuten aluminiumkonstruktion.
Den elektroniska dynamiska fjädringsjusteringen har också tagits ett steg längre och kombinerar nu den dynamiska justeringen av främre och bakre dämpningen med en motsvarande justering av fjädringsgraden – beroende på valt körläge, körförhållanden och manövrar. Detta ger en ännu mer spännande körupplevelse på alla underlag. För den som vill ha ännu mer dynamik finns även ett separat sportchassi och adaptiv höjdkontroll om så önskas – med helautomatisk justering av motorcykelns höjd beroende på körförhållanden, vilket säkerställer största möjliga komfort utan att behöva kompromissa med kördynamiken.
Hjärtat i den helt nya BMW R 1300 GS är, som för tidigare generationer, den legendariska tvåcylindriga boxermotorn. Den nya designen är mer kompakt än någonsin tidigare, tack vare placeringen av växellådan under motorn och en ny kamaxel. Motorn på 1 300 cc producerar 145 hk (107 kW) vid 7 750 varv, ger kraftfull respons över hela motorns varvtalsintervall och levererar ett maximalt vridmoment på 149 Nm vid 6 500 varv. Med det är det också den i särklass mest kraftfulla BMW boxermotor som någonsin serietillverkats.
Läge för nya upplevelser
Helt nya BMW R 1300 GS erbjuder nu fyra körlägen som standard. Körläget “Enduro” är skräddarsytt för terrängkörningsupplevelsen, medan “Rain” och “Road” anpassar egenskaperna efter väglaget. Med “Eco” körläge uppnås maximal räckvidd på en enda tank bränsle – för de långa transportstegen.
Den multifunktionella instrumentpanelen med 6,5-tums TFT-skärm i fullfärg har ett antal funktioner som standard. Om så önskas kommer den nya generationen BMW R 1300 GS även med ett antal förarassistanssystem som tidigare bara fanns på fordon med fyra hjul, såsom adaptiv farthållare med integrerad avståndskontroll, kollisionsvarning framåt med bromsingrepp och ett filbyte assistent som övervakar körfälten till vänster och höger och kan hjälpa till att säkra filbytet.
Lanseras i november
Helt nya BMW R 1300 GS lanseras den 4 november men går redan idag att förhandsboka hos närmaste BMW Motorrad-återförsäljare. Priset börjar från 197.000kr och ett omfattande utbud av extrautrustning och tillbehör från BMW Motorrad kommer också att finnas tillgängligt.
Den nya generationen kommer enligt traditionen att byggas på BMW Motorrads fabrik i Berlin, Tyskland. Sedan den första BMW R 80 G/S 1980 har över en miljon GS rullat ut från denna fabrik.