Dagens retailers köper inte nödvändigtvis in alla kollektioner från de varumärken de säljer, istället kan de erbjuda sina kunder ett varumärke genom att integrera mot deras e-handelssystem.
För stora varumärken som genererar en stor försäljning blir inte denna integration något hinder.
Men att integrera många små kataloger är något många retailers bävar inför.
Resultatet innebär att de som redan har en bred kundbas, får en exponering som ökar genom diverse återförsäljare. Det krockar med att konsumenter idag vill ha ett bredare utbud men med nischade varumärken. Den typ av handel som skulle skapa nya möjligheter för alla, begränsar istället möjligheterna. För en lösning krävs fler som skapar förutsättningar för att mindre varumärken ska ta sig in på bredare, mer gynnsamma marknader online. Något alla skulle vinna på.
Att finnas hos en större e-handelsaktör, såsom exempelvis Zalando eller Ellos, har blivit en allt viktigare förutsättning för att överleva, inte minst när vi ser hur pandemin accelererat utvecklingen och samtidigt slagit hårt mot den fysiska handeln. Men tyvärr ges det idag inte samma förutsättningar till mindre varumärken att finnas med på dessa handelsplatser.
Som grundare till ett techbolag som arbetar med att skapa så smidiga interaktioner som möjligt har jag själv pratat med ett flertal marknadsplatser och varumärken som kan vittna om problemet.Ofta är processen för avancerad för att små- och medelstora varumärken själva ska kunna integrera sig med andra aktörer.
Kostnaden och tidsåtgången är helt enkelt för hög för att motivera en sådan satsning – speciellt för nystartade och mindre företag.
Det måste vara så enkelt som möjligt för säljande parter att sprida sin försäljning till andra sajter. För det så krävs det skalbara tekniska lösningar och verktyg för att säkerställa att produkt- och orderinformation som utbyts mellan parter alltid är komplett och korrekt.
Viljan finns från handelsplatser och retailers att arbeta med och sprida försäljning av små- och medelstora varumärken men utan rätt tekniska lösningar så riskerar dessa att förbli utestängda på andra sajter och appar. Denna tekniska barriär finns även på stora teknikplattformar och appar vilka fokuserar på globala varumärken som i deras mått ger nog stora försäljningsvolymer för att det ska synas i deras finansiella rapporter.
Istället för ett hinder ser jag det som en möjlighet för utomstående att underlätta processen – en jättechans för fler bolag inom e-handel att bidra med teknik som gör data mer universell. Oavsett storlek på katalog ska det finnas lika förutsättningar för varumärken att sprida sin försäljning på nätet, och enklare kunna nå ut till nya marknader och kunder.
Kristoffer Karlsson, grundare och CEO Spotin.