NetOnNets nyligen publicerade handelsrapport avslöjar hur svenskarna ser på julhandeln i år.
Många måste tänka annorlunda under årets julhandel för att kunna handla klappar.
Samtidigt är det många som undviker att ge bort begagnade julklappar, även om majoriteten säger att de gärna vill ha begagnade. “En psykologisk barriär vi måste ta oss över”, enligt NetOnNet.
NetOnNets nyligen publicerade handelsrapport, framtagen i samarbete med Demoskop visar följande om julhandeln:
- 62 procent av alla svenskar säger att de kan tänka sig att få begagnade julklappar i år, medan endast 40 procent säger att de kan tänka sig att ge bort en begagnad julklapp.
- Intresset för att byta in använda prylar för att få pengar tillbaka eller för att kunna delfinansiera ett nytt elektronikköp är rekordstort.
- 19 procent har köpt begagnade varor, privat och/eller i butik/näthandel de senaste 12 månaderna, i större utsträckning än tidigare.
- Hälften av svenskarna under 30 år har väntat med att köpa prylar i år för att istället önska sig dem i julklapp.
- Hela 37 procent säger att de har valt ett mer prisvärt alternativ än vad de normalt skulle ha gjort de senaste 12 månaderna. Det är en ökning med 7 procentenheter jämfört med juni 2023.
Den externa delen av rapporten har genomförts som en omfattande riksrepresentativ undersökning bland 1153 svenskar, strax före Black Week och julhandeln.
En begagnad paradox
En intressant aspekt som framkommit i rapporten är svenskarnas syn på att köpa begagnade produkter som julklappar. Hela 62 procent av de tillfrågade säger att de kan tänka sig att få begagnade julklappar i år. Trots detta är det endast 40 procent som är villiga att ge bort begagnade julklappar.
– Detta är lite av en paradox, vilket illustrerar att många har ett öppet tänk när det gäller att äga och använda begagnade varor samtidigt som många verkar tro att andra inte är lika öppna för det. I en perfekt värld borde dessa proportioner vara lika. Nu finns det många sätt att köpa begagnade varor genom detaljhandeln som säkerställer bra kvalitet och lägre priser, med olika garantisystem som säkerställer att det är ett tryggt köp på samma sätt som att köpa nya varor, säger Kristina Wärmare, hållbarhetsansvarig på NetOnNet.
Som en del av värdekedjan för handeln med begagnade varor finns olika inbyteslösningar.
– Redan i augusti passerade vi talen från förra året när det gäller antalet produkter som byttes in för att antingen få pengar tillbaka eller för att kunna delfinansiera ett nytt elektronikköp. Det verkar som att många har sett att det finns pengar att tjäna här. Dessutom är det hållbart och säkerställer bra hantering av begagnade prylar – antingen genom återanvändning eller återvinning, säger Kristina Wärmare.
Växande popularitet för prisvärda alternativ
En annan trend som framkommer är svenskarnas ökade intresse för prisvärda produktalternativ.
– 37% har valt billigare och mer prisvärda alternativ senaste 12 månader – en ökning med 7 procentenheter sedan sommaren. Ett exempel på detta är handlarnas egna märkesvaror. Ett antal återförsäljare inom en rad olika branscher erbjuder nu prisvärda varor som ett reellt alternativ till mer välkända premiummärken. NetOnNets data visar att det finns ett ständigt ökande intresse för den här typen av produkter.
– För de som har ett tufft ekonomiskt läge i år, visar undersökningen att över hälften planerar att köpa färre julklappar, medan en fjärdedel kommer att välja billigare gåvor, säger Kristina Wärmare på NetOnNet.
Handelsrapporten visar att många ser på julen som ett bra tillfälle att önska sig prylar de verkligen behöver – speciellt bland yngre svenskar.
– Var fjärde svensk har under året avvaktat med att köpa produkter inom detaljhandeln, för att hellre önska sig det till jul. Och så många som hälften av dem under 30 år har väntat med att handla prylar för att istället önska sig dem i julklapp, säger Kristina Wärmare, och tillägger:
– Det är klart att hållbarhet och ekonomi går hand i hand i jul, enligt handelsrapporten. Vi ser en ökad medvetenhet om återvinning och en pragmatisk syn på julklappar, givet den ekonomiska situation många svenskar befinner sig i. Att det är en tuff ekonomisk tid är tyvärr verklighet inför årets jul, men det verkar som att många vidtar åtgärder för att kunna handla julklappar även i år.