Onlinekunder blir allt mer otåliga och skummar igenom information allt snabbare.
Samtidigt minskar andelen webbesök som leder till försäljning med 3,5 % jämfört med förra året.
Det visar Retail Digital Experience Benchmark Report 2023, en undersökning från Contentsquare.
Korta webbsessioner vanligare
Rapporten visar en trend mot kortare sessioner, med en minskning på 2,3 % till ett genomsnitt på 5 sidvisningar per session. Sessionslängd, den tid som spenderas på webbplatsen per session, minskade både bland datoranvändare – från 5,9 minuter till 5,7 minuter och bland mobilanvändare – från 2,9 minuter till 2,6 minuter.
Långa laddningstider mest störande
Hela 37 % av alla onlinehandelsbesök anses vara frustrerande för besökaren. Bland dessa är det de webbplatser som tar mer än tre sekunder att ladda som är mest störande, vilket är fallet i 19% av webbsessionerna. Genom att se till att laddningstiderna är under en sekund kan företag minska andelen som lämnar webbsidan utan att klicka vidare med 4 procentenheter, från 48 % till 44 %, enligt rapporten.
Besökare slösar inte tid på att scrolla
Scrollfrekvensen, vilken talar om hur mycket av en sidas innehåll en besökare ser, sjönk med 2,7 % inom detaljhandeln, från 51,6 % 2021 till 50,2 % 2022. Det innebär att besökare vanligtvis scrollar ner nästan halvvägs ner på en sida. Trenden är alltså att besökare ser mindre av sidan än tidigare – speciellt på mobila enheter: här visas endast 46 % av sidorna.
“Trenden med att “skumma igenom” igenom webbplatser, är inte ny, men den har stor betydelse i branschen och fortsätter dessutom att öka”, säger Abdi Essa, VP EMEA North på Contentsquare. ”Onlinehandlare bör se över möjligheter att spara tid, förbättra effektiviteten och öka engagemanget för att behålla besökare på webbplatsen och öka konverteringen.”
Mobilt lönsamt
Enligt rapporten kom mer än vart tredje besök (32,1%) av från betald trafik via källor som Tik Tok, Instagram eller YouTube. Mobilt toppar inte bara listan när det gäller trafik – tre av fyra besök (73,5 %) var mobil och står för 53,8 % av all försäljning.
“Trenden mot kortare sessioner och minskad scrollning visar att företag bör placera högkvalitativt innehåll och call-to-action på en framträdande plats på sin webbplats”, säger Nottebohm. En analys av vilka sidor som är särskilt relevanta för användarna visar att mobilanvändare tillbringade till en mycket större andel av sina (kortare) besök på kategorisidor, medan datoranvändare spenderade mer tid på produktsidor: Över alla kanaler såg kategorisidor (32,7 %) och sök (30,3 %) den högsta aktivitetsfrekvensen.