Med en ny konceptbil visar Volkswagen hur det ikoniska och emotionella GTI-märket ska föras in i den elektriska framtiden. ID. GTI Concept har världspremiär på bilsalongen IAA Mobility i München.
Mobilitet för alla: På IAA Mobility i München visar Volkswagen upp sitt omfattande modellprogram – för idag och för morgondagen
Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen: ”Oavsett om det gäller el-, förbrännings- eller hybridbilar: Vår nya inriktning är synlig över hela linjen.”
Världspremiär för konceptbilen ID. GTI Concept: Det emotionella GTI-märket förs in i den elektriska framtiden
Ett tillgängligt varumärke: På Open Space på Odeonsplatz kommer Volkswagen att föra diskussioner med besökarna
Volkswagen ger sin elbilsoffensiv ännu en boost: Fram till år 2027 kommer Europas största biltillverkare att lansera elva nya helt eldrivna modeller och därmed erbjuda det bredaste utbudet av elbilar av alla tillverkare – från en kompaktbil till ett pris under 25 000 euro (riktpris baserat på den tyska marknaden) till toppmodellen ID.7.
I framtiden kommer det även att erbjudas sportiga och emotionella GTI-versioner av utvalda modeller från den helt eldrivna ID.-familjen. Konceptbilen ID. GTI Concept som premiärvisas på IAA Mobility i München ger en konkret inblick i hur Volkswagen kommer att föra det ikoniska GTI-märket in i den elektriska framtiden.
På den internationella bilsalongen blir varumärkets nya inriktning för första gången synlig inom alla områden. Tillsammans med elbilar som ID. GTI Concept, ID.4, ID.5 och nya ID.7, kommer Volkswagen även i fortsättningen att erbjuda effektiva bilar med förbränningsmotorer, till exempel de nya generationerna av Passat och Tiguan. På Open Space på Odeonsplatz kommer Volkswagen också att visa upp sig som ett tillgängligt varumärke som vill engagera sig i diskussioner med besökare.
Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen säger:
– Vi har under de senaste månaderna riktat om Volkswagen. I centrum för allt vi gör står alltid frågan om vad kunderna förväntar sig av oss. På IAA Mobility kan besökarna för första gången se hela utbudet av vår nya inriktning. Volkswagen levererar det som kunderna vill ha: Oavsett om det gäller el-, förbrännings- eller hybridbilar – alla våra nya modeller övertygar med sin effektivitet, intuitiva manövrering och höga kvalitet. På så sätt uppfyller vi vårt löfte om att återigen fokusera helt på kundernas behov.
Ännu mer fart på elbilsoffensiven
Volkswagen kommer att lansera elva nya eldrivna modeller fram till år 2027, däribland nya ID.7 som öppnades för beställning den 25 augusti. Toppmodellen med rymlig kupé och lång räckvidd utsågs till ”German Car of the Year” i kategorin Premium några dagar före IAA-mässan.
Med ID. GTI Concept visar Volkswagen för första gången hur GTI-märket kommer att föras in i den elektriska mobilitetens tidsålder. Den serietillverkade versionen av bilen, som baseras på den modulära plattformen för elbilar (MEB), är planerad att komma ut på vägarna 2027.
– Den perfekta kombinationen av körglädje och vardagsnytta – det är vad de tre bokstäverna GTI har betytt i årtionden. Med ID. GTI Concept tar vi GTI-DNA:t in i den elektriska tidsåldern. Den är fortfarande sportig, ikonisk, tekniskt progressiv och tillgänglig, men nu med en ny tolkning för morgondagen: elektrisk, helt uppkopplad och väldigt emotionell. Här passar körglädje och hållbarhet perfekt ihop. Det betyder att GTI har en framtid – för vårt varumärke och för fansen. En Volkswagen-sportbil för elbilsåldern som lämpar sig för vardagen: 100 procent elektrisk – 100 procent känslor, säger Thomas Schäfer.
För tillgängliga detaljer om ID. GTI Concept, se bifogad PDF eller Volkswagen Newsroom (engelska)
Fokus på kärnmodeller
Senast 2033 kommer Volkswagen enbart att tillverka elbilar i Europa. Fram till dess kommer effektiva bilar med förbränningsmotor att fortsätta att spela en viktig roll i produktutbudet. Framöver kommer Volkswagen framför allt att koncentrera sig på sina framgångsrika kärnmodeller som Golf, T-Roc, Passat och Tiguan.
På IAA Mobility kan besökarna ta en närmare titt på de nya generationerna av Passat och Tiguan. Det kommer också att erbjudas laddhybridversioner av dessa två modeller baserade på den framgångsrika MQB-plattformen. Dessa har en elektrisk räckvidd på upp till cirka 100 km och möjliggör DC-snabbladdning med en laddeffekt på upp till 50 kW.
– Med nya Tiguan och nya Passat tar vi MQB till våra kunder på bästa möjliga sätt. Vi gör den sista generationen av våra modeller med förbränningsmotor bättre än någonsin, säger Thomas Schäfer.
Omarbetat varumärkes-DNA och utökade produktegenskaper
Under de senaste veckorna och månaderna har Volkswagen drivit på implementeringen av sin ACCELERATE-strategi. Med en ny modellplanering och ett tydligt kundfokus vill Volkswagen bli ett ”love brand”. Detta inkluderar prisvärda mobilitetserbjudanden för alla. År 2026 kommer ID. 2all – en elbil för mindre än 25 000 euro (riktpris baserat på den tyska marknaden) – att utöka modellportföljen i instegssegmentet.
Även designspråket är nytt för Volkswagen och bygger på de tre hörnstenarna stabilitet, sympati och entusiasm. I kupén fokuserar den på ett högklassigt utseende och en intuitiv användarupplevelse som är typisk för märket. När det gäller programvara och infotainment introducerar Volkswagen förbättrade funktioner i alla modeller, bland annat den intelligenta röstassistenten IDA, större displayer och Functions on demand-tjänster, till exempel för navigationen.
Ett tillgängligt varumärke
Med Open Space på Odeonsplatz i Münchens centrum skapar Volkswagen en plats för intressanta möten och dialoger. Fram till och med söndagen den 10 september kan besökarna njuta av ett varierat program med bland annat intima konserter av Ian Hooper och Loraine.
Paneldiskussioner kommer också att äga rum under mottot #OneFuture med fokus på sociala frågor. På tisdagen hälsar Imelda Labbé, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad, den flerfaldiga paralympiska vinnaren Verena Bentele från Tyskland välkommen för att diskutera mångfald och inkludering med henne och andra gäster.
Inkludering är en viktig del av alla Volkswagens aktiviteter på IAA. Både mässmontern och Open Space är tillgängliga för rullstolsburna. En teckenspråkstolk finns på plats vid alla evenemang i Open Space, och särskilda monterrundturer erbjuds även för blinda.
– Open Space är ett exempel på hur vi omsätter mångfald och inkludering i praktiken på Volkswagen. Som namnet antyder är vi ett varumärke för alla människor. Det måste därför vara vårt mål att ta bort så många hinder som möjligt så att vi kan föra diskussioner med så många som möjligt. Bara på så sätt kan vi ta reda på vad våra kunder vill ha från oss inom områden som fordonsdesign och -drift, säger Labbé.