Svenskarnas förtroende för hur aktörer inom offentlig sektor hanterar personlig information digitalt har ökat kraftigt och toppar nu den digitala förtroendelistan.
Det visar en ny, riksomfattande undersökning om svenskarnas syn på digital integritet.
Undersökningen som för nionde året i rad har genomförts av Insight Intelligence tillsammans med Karlstad universitet, UC, Svensk Handel och Malmö universitet innefattar svar från 1000 personer i Sverige mellan 16 och 70 år.
2015 svarade 37 procent av svenskarna att de hade förtroende för offentlig sektor när det kommer till hanteringen av personlig information digitalt. I årets undersökning är motsvarande andel 64 procent. Det betyder att offentlig sektor för första gången går om banker i topplistan av digitalt förtroende.
I botten av den digitala förtroendelistan ligger företag inom sociala medier som endast två procent av svenskarna säger sig ha förtroende för. 72 procent upplever Facebook som osäkert när det kommer till hur deras personlig information hanteras. 69 procent upplever Tiktok som osäkert.
– Vi kan se att andelen som är oroliga för att få sin personliga information missbrukad har fördubblats över nästan ett decennium, men vi kan också se att allt fler nu gör aktiva val för att skydda sig från insamling av data, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.
Hela åtta av tio säger sig göra någonting för att förhindra insamling av personlig information (79 %). Det vanligaste är att avvisa platstjänster i appar och på hemsidor, drygt hälften av svenskarna säger sig göra det. Fyra av tio säger sig ställa in appar så att de inte har tillgång till information eller funktioner på telefonen.
Undersökningen visar också att:
• Nästan varannan godkänner kakor/cookies utan att ha tagit del av informationen om hur de används (47 %).
• BankID är den vardagstjänst som flest upplever som säker. Facebook upplevs som mest osäker.
• Ju mer rabatt man får på ett köp, desto mer personlig information är man villig att dela.