Svensk e-handlare utmanar slit-och-släng-kulturen i köket
Hem E-HANDEL Svensk e-handlare utmanar slit-och-släng-kulturen i köket

Svensk e-handlare utmanar slit-och-släng-kulturen i köket

Publicerat av: Redaktionen

Som det mesta av möblemang och verktyg vi använder i hemmet behöver även stekpannor med jämna mellanrum ersättas för att ge hemkocken optimala förhållanden framför spisen.

En uppstickare inom e-handeln är stekpanneföretaget Onepan, som ger svenskar en lösning för att förlänga livslängden på stekpannor.

Genom en cirkulär affärsmodell och stark digital närvaro vill företaget förändra hur de ser på köksredskap och samtidigt minska användningen av skadliga PFAS-ämnen i svenska kök. E-handel har tidigare skrivit om knivbrev som erbjuder professionell grundslipning av knivar och saxar. Få tänker dock på andra köksredskap som kan tänkas behöva samma omsorg där ett sådant är stekpannan. Onepan är en aktör som ser nya möjligheter inom detta fält med en unik re-coat-tjänst för stekpannor som integreras sömlöst i deras e-handelsplattform. När beläggningen på en stekpanna blir sliten, kan kunden enkelt beställa en uppgradering online.

– Vårt cirkulära system har inte bara skapat ett mer hållbart alternativ för våra kunder, utan även förändrat hur vi ser på kundrelationer och den traditionella affärsmodellen, förklarar Rebecca Svensson Miram, Operations Manager på OnePan.

Svensk e-handlare utmanar slit-och-släng-kulturen i köket– Genom att erbjuda möjligheten att återställa och restaurera stekpannor istället för att köpa nya, har vi skapat en modell som främjar långsiktiga relationer med våra kunder.

Tillvägagångssättet har visat sig ha en betydande inverkan på kundernas köpbeteende. Onepan rapporterar ökad kundlojalitet och en större benägenhet hos kunder att registrera sina produkter, vilket möjliggör fortsatt kontakt och framtida utbyten. De berättar även om hur stekpannorna blivit en utmärkt gåva exempelvis till en student eller som utflyttspresent för de som ska testa vingarna utanför den trygga hemuppväxten.

Utöver den gruppen är det en tilltalande produkt för alla svenskar som är miljömedvetna och oroar sig för farliga PFAS-ämnen som annars ofta finns just i stekpannor. För att nå ut med sitt budskap om hållbarhet och kvalitet har Onepan integrerat influencer marketing som en central del av sin e-handelsstrategi:

– Vi väljer influencers som har en genuin passion för mat och hållbarhet, berättar Rebecca och fortsätter:

– Det är viktigt att deras värderingar matchar våra, och att de kan förmedla vårt budskap om cirkularitet och kvalitet på ett autentiskt sätt. En influencer marketing-tjänst som företaget använder kommer från den Göteborgsbaserade influencer marketing-byrån Nine & CO Group kallad CIMS, eller Coordinated Influencer Management System. Tjänsten erbjuder marknadsförare som arbetar med influencer marketing en allt-i-ett-plattform som förenklar, automatiserar och optimerar hela processen:

– Onepan använder vårt nya system för att scouta, genomföra och analysera influencer marketing-kampanjer riktade mot svenskar med ett intresse i matlagning och hushåll, säger Magnus Karlsson, VD för Nine & Co Group.

Onepan prioriterar influencers med ett engagerat och relevant följe och inkluderar ofta rabattkoder eller specialerbjudanden i kampanjerna för att sänka tröskeln för konsumenter att bli en del av det cirkulära systemet. Sedan använder man aktivt data och insikter från sin e-handelsplattform för att kontinuerligt förbättra både produkter och kundupplevelse:

– Genom att analysera köpdata, returfrekvenser och kundfeedback kan vi identifiera var vi behöver göra förbättringar både i produktkvalitet och kundupplevelse, säger Rebecca och fortsätter:

– Vi använder också kundfeedback för att optimera vår re-coat-process och säkerställa att den är så smidig som möjligt för våra kunder. Den datadrivna arbetsmetoden har möjliggjort för Onepan att snabbt anpassa sig till kundernas behov och optimera sin marknadsföringsstrategi för att bättre nå ut till sin målgrupp och Rebecca ser optimistiskt på framtiden:

–Vi tror att framtidens e-handel kommer att se fler cirkulära affärsmodeller, där produkter inte bara säljs utan också underhålls och återvinns genom samma plattformar, avslutar Rebecca Svensson Miram.

Onepans framgång tyder på att konsumenter är redo att omfamna mer hållbara konsumtionsmönster, särskilt när de presenteras på ett tillgängligt och attraktivt sätt genom e-handel. Med sitt tillvägagångssätt till en vardaglig produkt, visar de att e-handel kan vara en drivkraft för positiv förändring av en köksprodukt som annars förbisetts över åren. De sätter även en ny standard för hur framtidens nätbutiker riktade mot köksredskap kan fungera i harmoni med planetens resurser.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar