Skräddarsydd kommunikation, B2C-inspirerade köpupplevelser och kvalitet på riktigt – det här gäller nu inom B2B-marknadsföring och försäljning under 2023
Hem E-HANDEL Skräddarsydd kommunikation, B2C-inspirerade köpupplevelser och kvalitet på riktigt – det här gäller nu inom B2B-marknadsföring och försäljning under 2023

Skräddarsydd kommunikation, B2C-inspirerade köpupplevelser och kvalitet på riktigt – det här gäller nu inom B2B-marknadsföring och försäljning under 2023

Publicerat av: Redaktionen

Den digitala köpresan förändras i rekordfart och många B2B-företag har hamnat efter i den digitala utvecklingen.

Ju mer digitala kunderna blir, desto större krav ställer det på företagen.

Enligt en ny rapport från den strategiska B2B-byrån Grown, där 20 oberoende experter inom B2B-marknadsföring och försäljning medverkat, framgår bland annat att företag inom B2B (Business to Business) har mycket att lära av mer konsumentnära varumärken (B2C, Business to Consumer) när en allt yngre generation förväntar sig samma digitala upplevelse oavsett företag.

Rapporten B2B-spaningen 2023 visar bland annat att allt fler företag inser värdet i att skifta fokus från en marknadsföring som bara fokuserar på att generera kontaktuppgifter till potentiella kunder, till varumärkesbyggande insatser som skapar

Skräddarsydd kommunikation, B2C-inspirerade köpupplevelser och kvalitet på riktigt – det här gäller nu inom B2B-marknadsföring och försäljning under 2023

Lisa von Segebaden, byråchef och digital strateg på Grown

efterfrågan. Företag behöver gå tillbaka till grunden inom marknadsföring och försäljning: att förklara värdet av företagets lösningar för rätt personer, vid rätt tidpunkt.

– Något som är tydligt i rapporten är att allt idag handlar om att vara relevant. Vi som företag behöver vara så precisa i vår kommunikation och så exakta i vårt erbjudande som möjligt. Vill vi skapa efterfrågan på våra produkter och tjänster behöver vi bygga starka varumärken som tillför värde på riktigt, säger Lisa von Segebaden, byråchef och digital strateg på Grown.

Flera av de tillfrågade experterna som deltar i rapporten lyfter också vikten av att använda data på rätt sätt. Data och analys är avgörande för att kunna ta rätt beslut, och data finns idag i mängder. Data måste ligga som grund för alla insatser som görs framåt och ju mer som kan skräddarsys och personaliseras, desto mer relevant och intressant blir dialogen med kunderna.

Skräddarsydd kommunikation, B2C-inspirerade köpupplevelser och kvalitet på riktigt – det här gäller nu inom B2B-marknadsföring och försäljning under 2023

Magnus Brynestam, vd och grundare av Grown

Rapporten visar också en gemensam bild av att B2B har mycket att lära av mer konsumentnära företag inom B2C, som marknadsföringsmässigt ofta ligger många år före. Nya generationer förväntar sig samma digitala upplevelse oavsett vilket företag de följer. Flera spaningar vittnar om att influencers, branschexperter och TikTok kommer att bli vardag för B2B-företag under 2023.

– Vi som arbetar inom marknadsföring och försäljning vet att trender kommer och går. Det är ibland svårt, om inte omöjligt, att navigera bland allt som händer. Syftet med rapporten är att kunna visa på en bra bild av de utmaningar och möjligheter som följer en förändrad digital vardag. Genom att samla reflektioner och spaningar från personer i olika roller, på olika typer av företag och byråer, hoppas vi kunna förenkla och vägleda genom ett 2023 som är mer digitalt än någonsin, avslutar Magnus Brynestam, vd och grundare av Grown.

 

Relaterade Artiklar