Så ska den nya familjeappen få barn att diska och städa frivilligt
Hem APPAR Så ska den nya familjeappen få barn att diska och städa frivilligt

Så ska den nya familjeappen få barn att diska och städa frivilligt

Publicerat av: Redaktionen

Har du svårt att få dina barn att hjälpa till med att städa och diska hemma? Nu är lösningen lanserad.

Boostify är familjeappen med ett inbyggt belöningssystem som gör hushållssysslor till spelliknande utmaningar.

För fem år sedan väcktes idén bakom Boostify, en familjeapp som ska skapa glädje och inspiration kring hushållssysslor som annars ofta skapar irritation inom familjer och relationer. Småtjafs kring vem som ska gå ut med sopor eller vika ihop tvätten byts istället ut mot belöningar och beröm via avklarade uppgifter. Dessutom kan föräldrarna interagera med sina barn på ett roligt och lekfullt sätt i ett medium som deras barn är vana med.

Så ska den nya familjeappen få barn att diska och städa frivilligt

Samir Badran, tv-profil och artist, som valde att kliva in i projektet då han kunde relatera appens fördelar till sin egen uppväxt

I appen kan familjemedlemmar samla poäng, bygga egna avatarer samtidigt som föräldrarna har möjligheten att sätta in barnens veckopeng i appens spargris. Vill man kan man även tilldela uppgifterna en extra pengabelöning och på så vis ge barnen möjligheten att dryga ut sin veckopeng. Fokus ligger dock på att hjälpa familjer att planera vardagssysslorna och att synliggöra när någon gjort något bra och ge möjligheten att via appen ge sina familjemedlemmar beröm. Detta blir extra viktigt i familjer där barnen lever med separerade familjer då man via Boostify aldrig missar att uppmärksamma när någon avslutat en uppgift även fast man inte bor under samma tak.

Under utvecklingsfasen av Boostify genomfördes tester hos användare som gjorde att en ny målgrupp upptäcktes. Familjer med barn som har en NPF diagnos hörde av sig och berättade hur deras vardag förenklats med hjälp av Boostify. De tydliga arbetsuppgifterna gjorde det enklare för deras barn att fokusera på en sak i taget.

”Jag har under hela mitt liv haft problem med struktur. Adhd:n gör att jag är väldigt ofokuserad på grejer jag inte tycker är intressanta. Varje dag är kaos och jag hinner inte med min vardag. Jag önskar att en app som Boostify hade funnits när jag var liten, det hade verkligen hjälpt”, säger Samir Badran, tv-profil och artist, som valde att kliva in i projektet då han kunde relatera appens fördelar till sin egen uppväxt.

Begreppet gamification – att applicera spelfunktioner så som uppdrag, poäng och belöningar till icke spelrelaterade åtaganden – hjälper hjärnan att öka och frigöra dopamin vilket triggar personer att utföra något energikrävande eller jobbigt. Personer med adhd har vanligtvis lägre dopaminnivåer vilket gör att gamification är extra hjälpsamt för dessa individer.

Under de tre senaste åren har andelen barn och unga som fått en adhd-diagnos ökat med uppemot 50 procent, enligt Socialstyrelsen. Var tionde pojke i skolåldern 10–17 år har en adhd-diagnos, sex procent bland tjejer i samma åldersgrupp.

”Min vision när jag startade Boostify var att det skulle vara en rolig plattform för hela familjen. Till exempel har vi en funktion där den användare i familjen som genomfört mest uppgifter under veckan belönas med en kungakrona över sin profilbild. Det ska vara roligt helt enkelt, men sedan har Samir Badran kommit in och gett oss en ytterligare dimension i vårt arbete”, säger Andreas Kärrfelt, grundare av Boostify.

Relaterade Artiklar