Rik färgpalett med lekfullt uttryck
Hem E-HANDEL Rik färgpalett med lekfullt uttryck

Rik färgpalett med lekfullt uttryck

Publicerat av: Redaktionen

Till Stims 100-årsjubileum har varumärkesbyrån Singular Studios utvecklat en ny upplevelseplattform, en ny visuell identitet och en ny logotyp.

Den nya visuella identiteten ska upplevas som inkluderande och tillgänglig eftersom Stim representerar all musik, från klassisk till ny elektronisk musik.

Rik färgpalett med lekfullt uttryckDen ska också kännas lustfylld och uttrycksfull för att spegla medlemmarnas musikskapande och kreativitet.

Stim är en medlemsorganisation utan vinstintresse som ser till att deras 100 000 kompositörer och låtskrivare får betalt när deras musik används. Singular Studios ingår i byrågruppen Nova, som är en av Nordens ledande digitala byrågrupper med 600 anställda på

14 byråer i Sverige och Norge.
  •  Stims kommunikation och tjänster är i huvudsak digitala och vi hade ett behov av att anpassa både färger, typsnitt och logotyp för den digitala miljön. Den nya visuella identiteten är dels mer funktionell men den speglar också bättre hur vi är och vad som driver oss – kärleken till musik, säger Ellinor Perlefelt, projektledare, kommunikation på Stim.
Hårt och mjukt möts

Stim och Singular Studios började arbeta tillsammans redan 2022 för att förbereda kommunikationen kring 100-årsjubileet. I det ursprungliga uppdraget ingick att visuellt rama in jubileet med ett nytt 100-årsmanér. Resultatet ledde fram till det nya uppdraget att skapa en helt ny visuell identitet och en ny logotyp.

  • Den nya logotypen och den nya visuella identiteten manifesterar Stims olika Å ena sidan bidrar Stim med stabilitet, kunskap, erfarenhet och trygghet kring rättigheter för musikbranschen och till musikskapare. Å andra sidan driver Stim nyskapande och kreativitet genom att löpande återinvestera i musiken. Det visualiseras i den nya logotypen där hårda och mjuka former möts, med en rik färgpalett och i ett lekfullt, men samtidigt stabilt och självsäkert grafiskt uttryck. Det betyder att den nya visuella identiteten kan användas på ett flexibelt sätt gentemot alla olika målgrupper. Såväl medlemmar som kunder, säger Herman Kipowski, designchef och medgrundare av varumärkesbyrån Singular Studios, som ingår i byrånätverket Nova Consulting Group.
Stående ovationer

Inom Stim finns en stor mångfald av musikskapare, allt från jazz och konstmusik till filmmusik och populärmusik. I kommunikationen vill Stim därför kunna vara flexibla med sina uttryck och ibland vara ”poppiga” för att locka unga kreatörer och i andra sammanhang vara lite mer sobra. Därför finns Stims nya logotype nu i olika färger och former som kan anpassas efter olika sammanhang

  • Vi har jobbat på ett tvärfunktionellt sätt med Stim, tillsammans med deras marknadsteam, produktteam, designteam, affärsansvariga och säljare. Vårt arbete har därför blivit välförankrat hos dem och även bidragit till att det har tagits emot väldigt bra hos Stim. Det blev stående ovationer vid den interna presentationen hos dem, säger Herman Kipowski, designchef och medgrundare av varumärkes- byrån Singular Studios, som ingår i byrånätverket Nova Consulting
Stabil och lekfull

I Singular Studios arbete ingick att skapa en upplevelseplattform, Det var ett förprojekt till den visuella identiteten, som inkluderar en ny logotyp, ett identitets- koncept, nya färger, ny bildstil och ny grafik.

  • Stim känns mer nytänkande och moderna med en stabil och lite lekfull identitet som fungerar bra både digitalt och analogt, säger Tobias Brandt, strategichef och medgrundare av varumärkesbyrån Singular Studios, som ingår i byrånätverket Nova Consulting
Arbetsgrupper

Arbetsgruppen på Singular Studios:

Axel Livijn Carlman, designer Asmira Mahalbasic, projektledare Herman Kipowski, designansvarig

Arbetsgruppen på Stim:

Ellinor Perlefelt, projektledare

Christin Holm Gatica, t.f. kommunikationschef Melina Hägglund, kommunikatör

Lisa-Rut Sandbladh, kommunikatör

Sex bolag i Sverige

Förutom den nya strategisatsningen och moderbolaget Nova Consulting Group AB består byrågruppen i Sverige av sex olika bolag:

  • Singular Studios. En strategisk varumärkes- och designbyrå med tjänster inom varumärkesstrategi, varumärkesdesign och varumärkeskommunikation.
  • En av Sveriges främsta byråer inom digital datadriven marknadsföring med fokus på SEO, SEM och annonsering på plattformar som Google, Meta, Amazon, Tiktok och Youtube.
  • Cloud Nine. En ledande svensk digitalbyrå som skapar, designar och utvecklar e-handelsplattformar.
  • Fyr Agency. Skapar starkare digitala varumärkesupplevelser med total experience design som
  • En av Sveriges främsta specialistbyråer inom marketing automation, CRM, digitala leads och digitalisering av kundresan.
  • Specialister på webb- och e-handelslösningar samt digitala kundupplevelser med Optimizely (tidigare Episerver) som plattform.

Singular Studios arbetar för kunder som Starbreeze, Stim, Stockholm Gas och Hiq.

Bland Novas kunder i Sverige ingår Elite Hotels, Forex, TV4, SEB, Granngården, Fastighetsbyrån, Postnord, Permobil, Volkswagen, Sony Music, Houdini Sportswear, Bemz, Doktor.se, Cylinda, Visma, Efva Attling, Filmstaden, Dermosil och Telia.

Relaterade Artiklar