Telefonen har blivit en central del av svenskarnas träningsrutiner.
Enligt en ny undersökning från teknikföretaget OnePlus använder sex av tio mobilen främst för att lyssna på musik eller poddar när de tränar – men frustrationer finns.
En närmare tredjedel irriterar sig på att skärmen är svår att se i solljus och många ser mobilens batteritid som ett stort problem.
Telefonen har idag blivit en självklar träningspartner och en källa till motivation för svenskarna. Närmre hälften (47 procent) anser att musik och podcasts inspirerar dem till att träna och leva mer aktivt, medan en dryg fjärdedel (28 procent) menar att deras smartphone i allmänhet motiverar dem till att röra på sig.
I undersökningen visar det sig att en övervägande majoritet (58 procent) även använder mobilen för att lyssna på musik och podcasts när de tränar. Tolv procent ser det samtidigt som en möjlighet att följa sin träningsutveckling och bara fyra procent uppger att de inte använder sin telefon när de är fysiskt aktiva.
Trots att mobilen fått en naturlig plats i svenskarnas träningsvanor finns det problem. En tredjedel (29 procent) irriterar sig mest på skärmens synlighet i starkt solljus och var fjärde (23 procent) oroar sig för att batteriet snabbt ska laddas ur. En av fem personer (21 procent) upplever dessutom att mobilen är för stor eller tung att bära och 17 procent anser att skärmen inte är särskilt responsiv när de har svettiga fingrar.
– Tydligt är att mobilen blivit viktig för svenskarnas träningsrutiner och att musik och poddar ses som en nödvändighet. Särskilt intressant är det att många svenskar lyfter fram problem med skärmen som en frustration när de tränar, både vad gäller solens påverkan och prestandan med våta fingrar. Men även att batteritiden är ett bekymmer. Vi på OnePlus har en lång historia av att prioritera teknologi som förbättrar både batterihälsa och skärmens ljusstyrka, exempelvis genom funktioner som Display- och Aqua Touch, eftersom vi anser att detta är helt essentiellt för mobilupplevelsen. Nu fortsätter arbetet mot att förbättra dessa funktioner ytterligare och hjälpa fler användare att leva en aktiv livsstil, säger Celina Shi, CMO på OnePlus Europe.
Topp fem mobilfunktioner som frustrerar svenskarnas träning:
1. Att skärmen är svår att se i starkt solljus | 29 % |
2. Att batteriet laddas ur snabbt | 23 % |
3. Att telefonen är för stor eller tung | 21 % |
4. Att skärmen inte reagerar på tryck/våta fingrar | 17 % |
5. Opålitlig GPS-signal eller WiFi-problem | 11 % |
Det perfekta alternativet för en aktiv livsstil – OnePlus 12 & OnePlus Nord 4
Ett bra exempel på hur OnePlus möter utmaningarna som användare ser vid träning är prestandan i den senaste flagskeppsprodukten OnePlus 12. Exempelvis erbjuder enheten ett batteri på 5400 mAh, vilket resulterar i en en svårslagen batteritid jämfört med konkurrenter. Telefonen kan även med hjälp av 100W Super VOOC-laddaren motverka batteriångest i samband med träning – och fullladdas på enbart 26 minuter.
OnePlus 12 svarar även upp på användares problem med solen under träning och når en maximal ljusstyrka på 4 500 nits samt en nominell ljusstyrka på 1 600 nits. Funktioner som gör det smidigt att använda skärmen även i starkt solljus och gör den optimal för användare som vill leva ett liv i rörelse. För att dessutom skapa en mer intiutiv och responsiv skärmanvändning under träning använder även OnePlus 12 den senaste HyperTouch- algoritmen. En smart mjukvara som upptäcker vattendroppar på skärmen eller på dina våta fingrar och justerar beröringskänsligheten därefter.
OnePlus Nord 4 har å sin sida ett ett 5 500 mAh-batteri som ger fem timmars batteritid efter bara fem minuters laddning. Skärmen har en maximal ljusstyrka på 2150 nits, vilket gör den till den ljusstarkaste 120 Hz OLED-skärmen som någonsin setts på en OnePlus Nord.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd bland 1000 svenskar av företaget OnePoll, på uppdrag av OnePlus, mellan den 25 oktober – 1 november 2024.
Vad, om något, är den främsta anledning till att använda din telefon när du tränar?
Totalt | |
För att lyssna på musik eller podcasts | 58% |
För att följa min träningsutveckling eller prestation | 12% |
För att använda tränings- eller sportappar eller träningsprogram (t.ex. Runkeeper, Strava) | 8% |
För att hålla kontakten med andra (t.ex. samtal, meddelanden) | 8% |
Av vana eller rutin | 7% |
Jag använder inte min telefon när jag är fysiskt aktiv | 4% |
Annat | 2% |
Vet ej | 2% |
På vilket sätt hjälper din smartphone dig att leva ett mer aktivt liv?
Totalt | |
Att lyssna på musik/podcasts motiverar mig att träna | 47% |
Det motiverar mig att röra på mig | 28% |
Det hjälper mig att planera och logga mina träningspass | 24% |
Jag använder träningsvideor eller guidade pass för att träna | 17% |
Att använda stegräknare motiverar mig att nå mina dagliga mål | 13% |
Att dela min träningsutveckling på sociala medier håller mig motiverad. | 9% |
Min smartphone hjälper mig inte att leva ett mer aktivt liv | 16% |
Inget av ovanstående | 9% |
Vilka av följande problem har du upplevt med din telefon under träning?
Totalt | |
Skärmen är svår att se i starkt solljus | 29% |
Att batteriet laddas ur snabbt | 23% |
Telefonen är för stor eller tung för att bära bekvämt | 21% |
Skärmen reagerar inte på tryck, särskilt när den är blöt eller vid användning med våta fingrar | 17% |
GPS-signalen är opålitlig, dålig samtalskvalitet eller anslutningsproblem, problem med Wi-Fi eller Bluetooth- anslutning | 11% |
Överhettning vid användning | 8% |
Frekventa appkrascher eller buggar | 8% |
Långsam prestanda eller fördröjningar | 8% |
Långsam laddning | 7% |
Problem med fysisk hållbarhet (t.ex. sprickor, vattenskador) | 7% |
Överhettning vid laddning | 7% |
Problem med kameran (t.ex. suddiga bilder, felande funktioner) | 6% |
Inget av ovanstående | 30% |
Om OnePlus
OnePlus är ett globalt varumärke för mobil teknik som utmanar konventionella teknikkoncept. Baserat på mantrat “Never Settle” skapar OnePlus utsökt designade enheter med förstklassig byggkvalitet och högpresterande hårdvara. OnePlus trivs med att odla starka band och växa tillsammans med sitt Community av användare och fans.