Temu planerar att öppna sin marknadsplats för europeiska säljare
Hem E-HANDEL Temu planerar att öppna sin marknadsplats för europeiska säljare

Temu planerar att öppna sin marknadsplats för europeiska säljare

Publicerat av: Redaktionen

Temu, en av världens mest populära appar, planerar att öppna sin marknadsplats för europeiska och amerikanska säljare. En talesperson för Temu bekräftar nu företagets planer.

För konsumenter innebär det att de kommer få tillgång till en större variation och ett utökat utbud av prisvärda produkter.

Temu planerar att öppna sin marknadsplats för europeiska säljare

Temu öppnade sin butik i Sverige för mindre än ett år sedan och har sedan dess varit den mest eller bland de mest nedladdade apparna på App Store och Google Play. På många marknader överträffade de populära sociala medieplattformar som TikTok, Instagram och YouTube.

Temu är en e-handelsplattform med sin bas i Boston, USA, och som idag säljer kinesiska produkter i 45 olika länder. För närvarande uppskattar analysföretaget Marketplace Pulse att Temu har mer än 100 000 handlare baserade i Kina som säljer varor på plattformen. Fabriker fungerar som handlare och skickar sina produkter till Temu-lager i Kina, som sedan levereras direkt till konsumenter i andra länder. Företaget säger att upplägget tillåter det att ta bort flera mellanhänder och erbjuda lägre priser.

Nu kommer alltså Temu även börja ta in säljare från andra delar av världen. En företrädare för Temu säger: ”Att öppna Temu-marknaden för amerikanska och europeiska säljare innebär betydande fördelar. Det kommer att bredda vårt redan omfattande produktsortiment och göra det möjligt att erbjuda ännu mer variation och ett större utbud av prisvärda produkter till våra kunder. Dessutom kommer vi genom att skicka varor från lokala lager avsevärt förkorta leveranstiderna. Detta förbättrar den övergripande shoppingupplevelsen med snabbare och mer effektiv leverans.”

Temu kom ut på den amerikanska marknaden 2022 och har snabbt blivit populära, bland annat genom att erbjuda billiga kläder och andra varor, som tröjor för 20 kronor eller muggar för 5. De har därefter snabbt expanderat och fortsätter öka antalet marknader de finns på. Företaget säger att de ännu inte kan ge alla detaljer i fråga om de nya planerna och att “många av affärsdetaljerna fortfarande håller på att slutföras.”

Relaterade Artiklar