Rekordökning av ChatGPT bland e-handlare
Hem E-HANDEL Rekordökning av ChatGPT bland e-handlare

Rekordökning av ChatGPT bland e-handlare

Publicerat av: Redaktionen

Fintechbolaget Juni lanserar deras senaste e-handelsrapport från 2023, som visar att närmare var tredje e-handlare använder sig av AI-verktyg och att strategiska investeringar i annonsering och mjukvara ökar för att stå emot det tuffa ekonomiska klimatet.

I den senaste utgåvan av företagets ‘Sverige: Spend Report Q4/23’ så uppdagas de senaste trenderna inom e-handel, där Sverige står ut

Juni, den svenska neobanken för e-handel, lanserar den senaste upplagan av deras Sverige: Spend Report Q4/23, som visar aktuella trender inom e-handelsbranschen i landet. Rapporten, som bygger på data från Junis kundbas, visar att svensk e-handel överträffar resten av Europa med en stark teknikoptimism och en exponentiell ökning av olika AI-verktyg, då nästan en tredjedel (30 %) av Junis svenska kunder är aktiva prenumeranter av ChatGPT, jämfört med noll procent under första kvartalet 2023 – en faktor som befäster Sveriges globala anseende som tekniska “early adopters”.

“Vi ser tydligt att användandet av AI-verktyg har ökat bland svenska e-handlare och med tanke på att ChatGPT nyligen lanserade enterprise-konton så tror vi att den starka trenden kommer hålla i sig framöver och driva på fortsatt förändring i branschen – där de som inte hänger med riskerar att hamna efter,” säger Samir El-Sabini, VD och medgrundare av Juni.

2023 blev ett tufft år för många e-handlare och företag inom digital handel vilket syns i en märkbar nedgång i försäljningen — fjärde kvartalet stod för en total minskning på elva procent jämfört med föregående år.[1] Trots detta pekar data från Junis plattform på hur handlarna visat på ett strategiskt agerande och ökade sina medianutgifter med 62.5 procent jämfört med föregående år, sannolikt som svar på den ekonomiska motvinden.

Denna uppgång drevs av ett medvetet fokus på reklam och investeringar i programvara, där de svenska handlarna står ut mot sina europeiska motsvarigheter: svenska e-handlare ökade sina reklamutgifter med 191,8 procent jämfört med föregående år, samtidigt som Storbritannien enbart ökade samma utgift med tre procent och den totala europeiska marknaden minskade med 38 procent.

Meta dominerade som annonsplattform under det sista kvartalet, men flest företag spenderade sin annonsbudget hos Google Ads under 2023:

  • E-handlarnas annonseringsbudget domineras fortfarande av Meta och Google, som gemensamt sitter på 96 procent med Meta i ledningen (49.61 procent över Googles 47.40 procent under Q4). Google Ads var dock mest populär under helåret med 54.4 procent jämfört med Meta som stod för 42.3 procent av annonsbudgetarna.
  • TikTok tog tredjeplatsen under Q4/23, om än med mycket lägre siffror – kunderna spenderade bara 1,5 procent av budgeten här.
  • En utveckling värd att hålla koll på är Amazon Ads intåg i Sverige, som intar plats nummer fyra över topprankade annonseringsplattformar. Trots att deras andel ligger enbart på 0,68 procent, så är detta en ökning jämfört med föregående kvartal.

Det är tydligt att e-handlare i Sverige har skräddarsytt deras marknadsföringsstrategier för search intent, snarare än social media engagement.

Rapporten visar att automatiseringsverktyg och mjukvaruanvändandet blir allt viktigare för svenska e-handlare och ett nödvändigt hjälpmedel för att driva tillväxt och effektivitet, och representerade under fjärde kvartalet 14,2 procent av budgeten, vilket är en tioprocentig ökning från 4,6 procent under andra och tredje kvartalet. Jättarna Microsoft och Google leder listan över de största utgifterna för mjukvara i Sverige, samtidigt som uppstickaren Shopify landar på plats nummer tre.

Rekordökning av ChatGPT bland e-handlareEl-Sabini avslutar: “Tiden med tillväxt till varje pris är förbi, och företag behöver flytta fokus från tillväxt till lönsamhet. För att förbättra lönsamheten krävs att företag är strategiska i hur de allokerar sitt rörelsekapital, och viktigast av allt är att de fokuserar på rätt mätvärden och KPI:er. Genom att vara anpassningsbara och ha ett proaktivt förhållningssätt kan företag i Sverige få bäst möjlighet till finansiell stabilitet och framgång 2024.”

[1] Svensk Handels e-handelsindikator

Relaterade Artiklar