Tuffare ekonomiska tider har lett till mer hållbara köpbeteenden.
Det visar nya siffror från Voyado Retail Radar 2023.
Sedan förra året har antalet returer inom e-handeln minskat med över 20 procent, samtidigt som antalet köp ligger kvar på samma nivåer.
Sedan pandemin har e-handeln i Sverige ökat kraftigt, vilket medfört en ökning av klimatpåverkande transporter och returer. Voyados senaste rapport Retail Radar – som analyserat över 132 miljoner köp mellan oktober 2022 och september 2023, jämfört med samma period föregående år – visar dock upp ett tydligt trendskifte.
Trots att svenskarna shoppar lika ofta och för ungefär samma summor jämfört med föregående år är vi nu är mer eftertänksamma vad gäller att skicka tillbaka varor. Antalet returer online har nämligen minskat med 22 procent under de senaste tolv månaderna – främst gäller det kvinnor som minskat sina returer med 25 procent.
Dessutom har den yngre målgruppen, som köper flest produkter online, blivit mer medvetna om sitt köpbeteende i år. Antalet online-returer har minskat med 23–27 procent bland unga vuxna i åldrarna 18–35 år.
Rapporten visar även att svenskarna i år returnerar en mindre andel av ett kvittos totalsumma – jämfört med samma period föregående år – med en minskning om totalt 14 procent. Detta innebär att det är billigare varor som returneras vilket tyder på att svenskarna tar mer genomtänkta beslut när de köper dyrare produkter.
– Trenden är tydlig och speglar att konsumenter blivit mer medvetna om sitt köpbeteende jämfört med tidigare. Det ekonomiska läget har lett till att fler noggrant överväger sina inköp, prioriterar hårdare och är mindre impulsiva när det gäller att spendera pengar. Minskade e-handelsreturer kan också kopplas till åtgärder som handlare har vidtagit, som returavgifter och ett ökat fokus på att styra om returer till fysiska butiker. Det blir intressant att se om trenden håller i sig för Black Friday och julhandelssäsongen, säger Felix Kruth, Produktchef på Voyado.