2700 från e-handelsbranschen samlades för två fullspäckade dagar på D-Congress – och vilka dagar det blev.
Ett starkt talarprogram som började redan på onsdagen efter lunch följt av trevligt mingel.
Många var redan då redo att besöka utställningen, men fick vänta till mässan öppnade på torsdagen.
På de flesta scener var det fullsatt och nätverkandet på mässgolvet pågick under hela dagen. D-Awards och en middag med underhållning rundade av ett riktigt lyckat event.
Fysiska butikens roll i vår digitala framtid
Jack Stratten, Head of Trends på Insider Trends och retailexpert, delade med sig av spännande analyser och spaningar om den fysiska butikens roll när vår värld blir mer och mer digital.
Han pratade om exempel på att konsumenter är mer polariserade i dag. Många kunder vill att handlare ska bli mer hållbara, men i samma undersökning är det fler kunder som är bekymrade över kostnaden än hållbarhet. Det är en skillnad på vad vi säger och vad vi gör.
Kunder är inte bara mer komplexa utan även mer och mer illojala var de handlar. Det är något som även uppmärksammats i dagligvaruhandeln i Sverige nu när priserna ökat dramatiskt det senaste året och fler konsumenter väljer att handla i fler butiker än de tidigare gjort för att leta extrapriser.
Jack tycker att man ska försöka bevaka hur e-handeln utvecklas där det inte bara handlar om att köpa. Han visar flera exempel på vad man kan göra online där man blandar innehåll och försäljning. Visualisering blir allt bättre på webben, man kan prova möbler hemma, olika läppstiftsfärger. Vans och Roblox har ett samarbete där man enkelt ska kunna beställa hem skor som är likadana som man skräddarsyr till sin avatar i spelet. Kopplingen mellan Metaverse och försäljning i det riktiga livet.
Något som har fungerat väldigt väl särskilt under Pandemin är olika former av butiksmedarbetare som erbjuder digital shoppinghjälp i olika kanaler. Det kan vara allt från personal shopping digitalt, live shopping och live chatt med medarbetare. Konverteringen har varit hög för de som kan ta vara på deras kunskap och sprida det till de som inte kan eller vill komma till butiken.
När han reser runt världen och bevakar trender inom detaljhandeln brukar han undersöka syftet med butiken i förhållande till det digitala. Finns det ett tydligt syfte och en klar koppling hur det fysiska och digitala ska fungera brukar det vara ett mer framgångsrikt koncept. Att skapa upplevelsen först när man designar en fysisk butik och sedan lägga på försäljningen tror han är viktigt att tänka på när man utvecklar butiker i framtiden.
Bli vassare inom e-handel
Arash Gilan, VD och medgrundare på Viva Media och Nic Staeger, CCO på Nordiska Galleriet med lång erfarenhet på flera olika e-handelsbolag, berättade om boken En djävel på e-handel som de skrivit tillsammans. De pratade om några olika sätt att bli vassare inom e-handel:
- Konstanten och variabeln – De pratar om att tekniken är en variabel för att nå konstanten som är människan. Tekniken kommer att förändras mycket snabbare än människans grundläggande beteende och behov. Vi har alltid haft ett intresse av en personlig köpupplevelse – att relevanta produkter presenteras för oss. Nu möjliggör tekniken det för oss när vi inte bara har den lilla lokalhandeln att gå och handla hos där butiksbiträdet känner oss med namn och vet vad vi brukar köpa.
- Pris – Det ”rätta” priset beror på mycket mer än bara konkurrenternas pris, Nic menar att man inte ska stirra sig blind på det utan att i stället optimera mellan pris och lönsamhet där kunderna väljer just dina produkter. Hur många tittar på produkten, hur bra är konverteringen? Använd all data som finns tillgänglig i dag.
- Varumärke – Arash visar en enkel modell för att jobba med vad som gör er unika och ser till att ni särskiljer er. Points of Parity – Grunden i er bransch. Det som måste finnas för att ni ska vara ett alternativ. Points of Difference – Det är däremot det som gör att ni blir mer unika. Här kan man titta på konkurrenter som gör det bra och se vad som är speciellt med deras erbjudande. Sätt upp ert erbjudande bredvid och jämför – vad är skillnaden och hur kan ni sticka ut?
- Optikanal – De menar att det är viktigt att dela upp offline och online och hantera dem på lite olika sätt just för att upplevas lika. I butikerna tycker de att det är viktigt med lokalt anpassat sortiment, rätt pris och kundbemötande. Medan att man på webben kan jobba med fullt sortiment, rätt pris samt snabba leveranser.
Många intressanta tankar att fördjupa sig i när boken landar på kontoret.
Vägar att nå konsumenterna
Deann Evans, Director of EMEA Expansion & Partnerships på Shopify, pratade om olika vägar att nå konsumenterna framöver. Offline är en väg där butikerna kommer att få en ny mening i framtiden där man kan jobba med både butiksyta och butikspersonal på nya sätt som inspiratörer och koppla samman online och offline. Precis som Jack Stratten framtidsspaningar dagen innan. Social commerce är en annan del där de ser stor tillväxt. För Shopify-handlare har de sett en femfaldig ökning på order från sociala medier från Q2 2021 till Q2 2022.
Web3 erbjuder nya möjligheter för att nå kunderna på ett kreativt sätt. Tokengated commerce där man kan erbjuda exklusiva erbjudanden eller produkter för de som till exempel har en NFT. Starbucks använder redan ett sådant här lojalitetsprogram. Hon pratar mycket om att innovera sättet man säljer på. Kan man jobba med samarbeten kan det vara en framgångsrik väg att nå nya kundgrupper.
Framtidsspaning för B2B
Arne B Andersson, Senior e-handelsrådgivare på Svensk Handel, samtalade med Peter Settlin, VD på Litium, om framtiden för digital B2B-handel. De pratade om Litiums årliga rapport, Nordic Digital Commerce in B2B, där nästa årsrapport presenteras i maj. Deras undersökningar visar att wholesale har kommit längre än tillverkarna, där de fortsatt ser stora möjligheter att digitalisera affären. 30 % bland de nordiska B2B-bolagen i undersökningen har inte någon digital försäljning alls, inte ens säljstöd.
De har tagit fram en mognadstrappa med fem steg eftersom det finns olika nivåer av att sälja digitalt inom B2B. Arne rekommenderar att mappa in sig där och göra en självskattning och att även kolla på de kommande stegen för att kunna se sin väg framåt att bli ännu mer digital. Ju högre upp i trappan desto mer använder man den data man har för att driva affären framåt.
Peter nämner digitala säljrum som ett exempel att börja digitaliseringen för B2B-företag. Där kan säljare och kunder samlas för att samarbeta och hitta rätt uppsättning dokument utan att de finns utspridda på flera olika ställen och ibland i någons personliga mapp. Ska man inte satsa på en fullskalig e-handel direkt kan det vara en bra inkörsport.