Kicks förstärker kundupplevelsen med hjälp av Visual Art
Hem E-HANDEL Kicks butiker förstärker kundupplevelsen med hjälp av Visual Art

Kicks butiker förstärker kundupplevelsen med hjälp av Visual Art

Publicerat av: Redaktionen

Digitala skärmar i alla Kicks butiker ska bidra till en förbättrad butiksupplevelse med ännu mer inspiration och relevanta budskap.

Visual Art tog hem upphandlingen för över 1300 skärmar i 230 butiker i Sverige, Norge och Finland.

Kicks har många års erfarenhet av digitala ytor i sina större flaggskeppsbutiker och vet av erfarenhet att en tydlig digital strategi ger mervärde för kunderna och även påverkar försäljningen positivt.

Under hösten 2022 gick Kicks ut i upphandling för att se över hela sin kedja av butiker, total över 230 stycken i Sverige, Norge och Finland. Visual Art blev vald leverantör och strategisk partner.

– Vi uppskattar Visual Arts stöd i detta projekt. De digitala skärmarna ger oss möjligheter att nå ut till våra kunder med inspirerande och relevant information, alltifrån spännande lanseringar till attraktiva kampanjerbjudande. De bidrar också till en ännu mer dynamisk butiksupplevelse, säger Charlotta Tibbelin, Retail Communication & Concept Manager på Kicks.

– Kicks ligger verkligen i framkant och sätter kunden och kundens upplevelse främst. De vet vad de vill få ut av skärmarna över tid och även hur de kan optimera nytta och effekt. Det har varit ett lärorikt projekt från upphandlingsprocessen till själva installationen och det är nu partnerskapet börjar på riktigt, säger Andreas Ström, Chief Revenue Officer på Visual Art.

Utrullningen passar väl in i Kicks strategi kring att knyta ihop butik och e-handel, såväl vad gäller inspiration som sortiment. Genom den digitala lösningen kan man snabbt och enkelt nå ut med relevant information, antingen över hela landet eller begränsat i de butiker där det är aktuellt. Målet är att hitta en lustfylld tonalitet som ger extra mervärde till de fysiska besökarna, oavsett om det är nyheter, erbjudanden, information, events eller annat som kommuniceras.

Alla butiker får minst sex digitala ytor. Primärt handlar det om entréskärmar, kampanjbordsskärmar och skärmar på doftavdelningen för såväl dam som herr. I affären ingår licens för att använda Visual Arts eget CMS Signage Player, som används på samtliga skärmar. Signage Player gör det möjligt för Kicks att enkelt styra och hantera allt innehåll centralt och på så sätt säkerställa rätt innehåll, på rätt plats, vid rätt tidpunkt.

Kicks förstärker kundupplevelsen med hjälp av Visual Art

Projektet att placera ut skärmarna påbörjades runt årsskiftet och alla skärmar är nu på plats. Avtalet mellan Kicks och Visual Art löper på ett antal år och värdet uppskattas till över 15 miljoner under en fem-årsperiod.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar