Varannan inom detaljhandeln har funderat på att säga upp sig
Hem UNDERSÖKNING Forskning: 87% av svenska konsumenter väljer att handla från hållbara företag

Forskning: 87% av svenska konsumenter väljer att handla från hållbara företag

Publicerat av: Redaktionen

nShift stärker sin ledande position inom hållbarhet genom att stödja Svensk Handels branschöverenskommelse för fossilfria leveranser.

nShift, världsledande inom mjukvara för delivery management meddelar idag att man har beslutat att stödja Svensk Handels arbete för att främja fossilfria leveranser från webbshoppar och handlare i hela Sverige.

Forskning från Svensk Handel har visat att de flesta kunder – särskilt yngre personer – föredrar att handla från företag som uppfattas som hållbara.

Svensk Handel presenterade, tillsammans med Alliance for Sustainable E-Commerce, “Branschöverenskommelsen för fossilfri leverans” i oktober 2022. Överenskommelsen hjälper kunderna att göra informerade val genom att uppmuntra handlare och transportörer att ansluta sig till en definition av fossilfria leveranser som accepteras av hela branschen. Flera svenska handlare, webbshoppar och andra företag har redan skrivit under branschöverenskommelsen.

Varannan inom detaljhandeln har funderat på att säga upp sig

Genom att stödja branschöverenskommelsen kommer nShift att göra det möjligt för handlare att i kassan tydligt markera transportörer som anslutit sig till Svensk Handels fossilfria initiativ.

nShift Checkouts nya funktion Badges kommer att hjälpa handlaren att identifiera fossilfria leveransalternativ med tydliga symboler. Genom att hjälpa kunderna att enkelt göra miljövänliga val kan nShift Checkout hjälpa handlare att bygga in hållbarhet i leveranserna samtidigt som man ökar konverteringsgraden och försäljningen.

Sean Sherwin-Smith, produktchef för Post Purchase på nShift, förklarar: “Online-kunder vill göra rätt val för sig själva och miljön. Svensk Handels arbete för att bygga branschkonsensus kring fossilfria leveranser kommer att hjälpa till att göra dessa val tydligare. Med Badges i nShift Checkout kan valet bli mycket enkelt. Handlare och webbshoppar kan därför minska sin miljöpåverkan och samtidigt öka konverteringsgraden.”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel säger:

“Det är negativt för e-handeln när det saknas en förståelse för termer som ‘grön’, ‘hållbar’ och ‘fossilfri’. Det skapar förvirring för konsumenter och gör det svårt att nå ut med fossilfria leveranser i Sverige. Branschöverenskommelsen tar bort denna förvirring och gör det möjligt för handlare och webbshoppar att skapa tydlighet för konsumenter om vad fossilfria alternativ innebär”

“Vi är glada över att nShift stödjer branschöverenskommelsen och ser fram emot att samarbeta med deras team för att göra det möjligt för fler e-handlare att ansluta sig och öka andelen fossilfria leveranser över hela landet.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar