Tillsammans har ABOUT YOU, YOOX Net-a-Porter och Zalando ökat partnervarumärkens förståelse för klimatmål
Hem E-HANDEL Ett unikt samarbete mellan ABOUT YOU, YOOX Net-a-Porter och Zalando ökat partnervarumärkens förståelse för klimatmål

Ett unikt samarbete mellan ABOUT YOU, YOOX Net-a-Porter och Zalando ökat partnervarumärkens förståelse för klimatmål

Publicerat av: Redaktionen

ABOUT YOU, YOOX Net-a-Porter och Zalando utökar nu sitt initiativ ‘Fashion leap for climate’.

Juli 2023 markerar starten för det andra året av klimat- och utbildningsplattformen, skapad i ett unikt samarbete mellan de tre återförsäljarna.

Nu bjuder de in ytterligare 250 av sina varumärkespartners utöver de 55 som deltog föregående år.

‘Fashion leap for climate’ lanserades 2022 genom ett unikt samarbete mellan ABOUT YOU, YOOX Net-a-Porter och Zalando, och plattformen hjälper modemärken att mäta sitt koldioxidavtryck samt sätta mål baserat på vetenskap. De varumärkespartners som använde lärplattformen under det första året uppgav ett ökat förtroende och en förbättring om 85 procent i deras förståelse för de vetenskapsbaserade målen (SBTs) efter att ha slutfört inlärningsprogrammet.

Alla deltagande varumärken rapporterar att de skulle rekommendera ‘Fashion leap for climate’ och att de är bättre rustade att sätta vetenskapsbaserade mål i framtiden som ett resultat av att ha genomfört programmet. Över hälften uppger att de planerar att sätta upp sina mål inom det närmaste året tack vare den kunskap de fått. Majoriteten (91 procent) lyfter även att de värdesätter plattformens samarbetsförmåga som möjliggör diskussion och utbyte av idéer med såväl hållbarhetsexpert som likasinnade.

Det första året av ‘Fashion leap for climate’ har gett de tre onlineåterförsäljarna insikter i hur de kan optimera plattformen för att maximera framstegen mot de vetenskapsbaserade mål. För det andra året kommer ABOUT YOU, YOOX Net-a-Porter och Zalando att fokusera på att ge större värde och flexibilitet till fler partnervarumärken under 2023. Deltagande varumärken kommer att kunna delta i en åtta veckor lång kurs, uppdelad i fyra moduler, som antingen ger skräddarsytt och anpassat stöd eller helt självstyrande med on-demand lärfunktion.

Programmet utgör en kritisk del för de tre onlineåterförsäljarna och deras klimatresor, där respektive plattform vill stödja en minskning av sina partnervarumärkens utsläpp för att nå sina Scope 3-mål. Framöver ser de potential i att öka räckvidden för plattformen så att den blir tillgänglig för alla modemärken och branschen som helhet.

“På ABOUT YOU tror vi att samarbete och transparens är nyckeln till en hållbar förändring i branschen. Det skapar ansvar, men också möjlighet till jämförelser mellan företag vilket leder till positiv förändring inom modesektorn. Vi är stolta över fjolårets starka resultat av ‘Fashion leap for climate’ och är spända över att – tillsammans med Zalando och YOOX Net-a-Porter – inleda vårt andra år. Det framgångsrika slutförandet av läranderesan med våra första partnervarumärken markerar ett avgörande första steg i rätt riktning. Vi är övertygade om att det kommer att krävas kollektiva initiativ från hela branschen för att skapa hållbar förändring.”, säger Hannes Wiese, Co-CEO, ABOUT YOU.

“På YOOX Net-a-Porter, har vi åtagit oss ambitiösa mål för att minska vår påverkan på miljön. Våra varumärkespartners är de mest efterfrågade inom lyxmode, och vi är stolta över att få stödja samt få navigera dem i detta komplexa ämne samt att minska vårt kollektiva koldioxidavtryck. Efter lovande resultat från första året av ‘Fashion leap for climate’, är vi glada över att få lansera andra året i samarbete med ABOUT YOU och Zalando. Detta initiativ representerar potentialen för samarbete över branschen och hur man kan ta vara på en gemensam ambition för att skapa en mer hållbar framtid för mode.”, säger Alison Loehnis, ad interim CEO, YOOX NET-A-PORTER.

“På Zalando har vi åtagit oss att föra samman olika intressenter i branschen för att gemensamt ta itu med utmaningar. Vi tror att ett samarbete är avgörande för att skapa en positiv effekt över hela branschen. Vi är stolta över att få inleda starten för vårt andra år av ‘Fashion leap for climate’ i samarbete med ABOUT YOU, YOOX Net-a-Porter och Quantis. Detta är ett av våra viktigaste samarbeten, som hjälper våra partnervarumärken att sätta sina egna vetenskapsbaserade klimatmål. Sedan lanseringen av detta initiativ, i juli förra året, är det mycket uppmuntrande att se att de första av våra partnervarumärken har genomfört deras inlärningsresa och att det har förbättrat deras självförtroende att ta steg mot klimatåtgärder. Vi är övertygade om att dessa typer av partnerskap är drivkraften bakom framsteg och att det bara är möjligt att uppnå en långvarig effekt genom att arbeta tillsammans.”, säger David Schneider, Co-CEO, Zalando.

Tillsammans har ABOUT YOU, YOOX Net-a-Porter och Zalando ökat partnervarumärkens förståelse för klimatmålLärplattformen ‘‘Fashion leap for climate’ är helt sponsrad av ABOUT YOU, YOOX Net-a-Porter och Zalando, och är kurerad av konsultföretaget Quantis. Varumärkespartners till ABOUT YOU, YOOX Net-a-Porter och Zalando som är intresserade av att lära sig hur man mäter CO2-utsläpp, sätta upp mål i linje med klimatvetenskapen och skicka in dem till SBTis, samt återförsäljare som är intresserade av att påskynda antagande av vetenskapsbaserade mål bland deras varumärkespartners, uppmuntras att kontakta: info@fashionleapforclimate.com.

 

 

Relaterade Artiklar