Energihanteringsföretaget Eatons nya AC-laddare för elbilar minskar automatiskt effekttopparna i elnätet när det är hårt belastat, vilket tar bort behovet av utbyggd infrastruktur.
Detta gör den lämplig för exempelvis företag med stora elbilsflottor.
Eatons nya AC-elbilsladdare Green Motion Building, med 3,7 kW till 22 kW uteffekt, lanseras nu i Sverige. Laddaren är utformad för statisk och dynamisk lastbalansering för upp till 50 laddare med möjlighet att prioritera laddning vid utvalda laddare. Något som passar bland annat arbetsplatser, företagsparker, flerfamiljshus och liknande platser där flera elbilar laddas samtidigt.
– När många fordon laddas samtidigt ökar effektbehovet i systemet. Då är det bra om laddare automatiskt kan justera förbrukningen och på så vis jämna ut effekttopparna. Vår nya laddare gör det möjligt att välja om man vill övervaka detta själv eller låta laddaren optimera lastbalanseringen, säger Fredrik Regnell, Sverigechef på Eaton.
Green Motion Building-laddarna kan dessutom konfigureras för antingen dynamisk eller statisk lastbalansering. Med statisk lastbalansering fördelar laddarna all tillgänglig effekt från laddningssystemet i byggnaden, medan dynamisk lastbalansering tar hänsyn till byggnadens hela effektbehov. Detta innebär exempelvis att under eftermiddagen, då byggnaders energiförbrukning brukar vara hög, minskas effekten på laddarna för att sedan öka igen på kvällen. På så sätt kan fastighetsägare spara pengar som normalt skulle behöva läggas på att bygga ut sin infrastruktur med bland annat transformatorer och intagningskablar.
– Båda formerna av lastbalansering garanterar säkerheten, förhindrar oönskade strömavbrott på grund av överbelastning och gör det möjligt att addera extra laddare i infrastrukturen för laddning av elbilar när det behövs. Detta utan dyra uppgraderingar av elnätet. Den stora fördelen med dynamisk lastbalansering är att den utnyttjar all tillgänglig effekt. Det minskar driftskostnaderna för laddning samtidigt som användarupplevelsen förbättras, säger Fredrik Regnell.
Skiljer på arbete och fritid
RFID (Radio Frequency identification) är integrerat i Eaton Green Motion Building-laddaren och kan användas för att begränsa åtkomsten till endast autentiserade användare samt fördela laddningskostnader till specifika fordon. Dessutom är den utrustad med en MID-mätare (Measuring Instruments Directive) för att uppfylla EU-kravet på korrekt fakturering. MID-mätaren kan läsas av på en separat display på laddaren.
– För förare i företag med elbilsflottor som laddar både hemma och på jobbet är detta mycket praktiskt. Det blir lätt att skilja på var man laddar och gör det enkelt att täcka kostnader för arbetsbaserad laddning, avslutar Fredrik.
Elbilsladdaren Eaton Green Motion är en del av Eatons utbud av olika Green Motion-laddare som kommer att lanseras i Norden framöver. Den nya modellen är utformad för att enkelt kunna integreras i antingen nya eller befintliga laddningssystem med flexibla layouter. Det möjliggör trådlösa eller seriekopplade installationer samt höga nivåer av interoperabilitet via OCPP- och Modbus TCP/IP-protokoll. Tillsammans med Green Motion DC22-laddaren, som lanseras under Q4 2023, kan Eaton därmed tillhandahålla infrastruktur för både snabb- och långtidsladdning.
Laddaren är kompatibel med samtliga OCPP-baserade CPO-plattformar, alla 40 SIM-leverantörer och alla system som drivs av tredjeparts-eMSP:er (e-mobility service providers). Den är intuitiv att använda och har en särskild ljusindikator för laddningsstatus.
Eaton Green Motion Building erbjuds med fem års garanti. Laddarna är kompakta och lämpliga för väggmontering eller fristående med en medföljande stolpe, antingen inomhus eller utomhus, och kan monteras rygg mot rygg i alla parkeringshus med flera fordon.