Marimekko samarbetar med Nitor och Hi Shine – målet är en unik digital kundupplevelse
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGAR Marimekko samarbetar med Nitor och Hi Shine – målet är en unik digital kundupplevelse

Marimekko samarbetar med Nitor och Hi Shine – målet är en unik digital kundupplevelse

Publicerat av: Redaktionen

Det finska lifestyle-designföretaget Marimekko har valt Nitor och Hi Shine som partners för att utveckla en ny digital kanal.

Projektet startade i januari 2025 och kombinerar Nitors programvarukompetens med Hi Shines kreativa teknik- och brandingexpertis.

Nitor och Hi Shine ansvarar tillsammans för konceptskapande, design och tekniskt genomförande av Marimekkos kommande digitala kanal. Marimekko vill erbjuda kunder över hela världen ett nytt sätt att interagera med sitt brand  och på så sätt förbättra kundupplevelsen ytterligare.

”Nitors och Hi Shines engagemang, kreativitet och höga tekniska kompetens imponerade oss. Dessutom visade de en djup förståelse för Marimekkos brand och bransch samt utveckling av kundupplevelsen. Nitors och Hi Shines tillvägagångssätt förenar kreativitet och en gedigen teknisk grund på ett intressant sätt”, berättar Jarno Kartela, Marimekkos chef för digital affärsverksamhet.

Marimekko samarbetar med Nitor och Hi Shine – målet är en unik digital kundupplevelse

Jarno Kartela, Matilda Kivelä och Ville Himberg

Utvecklingen av Marimekkos nya digitala kanal är ett strategiskt viktigt steg för Nitor i utvecklingen av bolagets ekosystem och stärkandet av dess internationella position. Nitor är minoritetsaktieägare och bakgrundsstöd för den kreativa teknikbyrån Hi Shine, som grundades i januari 2024.

”Det är fantastiskt att få arbeta med ett ikoniskt brand som Marimekko. Projektet förenar Nitors och Hi Shines kompetens på bästa möjliga sätt: kreativ design av digitala produkter och ingenjörskompetens i världsklass. Det är omöjligt att skapa unika produkter utan ett nära samarbete mellan den som designar och den som utför, oavsett om det handlar om textilier, kökstillbehör eller digitala produkter”, säger Ville Himberg, kommersiell direktör på Nitor.

Marimekko har nyligen förnyat sin webbutik med hjälp av modern teknik. Teknikplattformens composable commerce-infallsvinkel möjliggör en mer personaliserad och konkurrenskraftig kundupplevelse. Teknikval som visar vägen möjliggör snabbare och mer kostnadseffektiv utveckling av nya kanaler och funktioner.

”På en konkurrensutsatt marknad måste varumärkena aktivt hitta nya sätt att existera och bygga relationer med konsumenterna. Den nya generationen konsumenter som vuxit upp omgivna av reklam letar inte bara efter intressanta produkter, utan efter gemenskaper och meningsfulla upplevelser. Tillsammans bygger vi Marimekkos universum så att det uppmuntrar till att utforska, tillbringa tid och skapa genuina kontakter”, beskriver Matilda Kivelä, strategichef på Hi Shine.

Som kriterier för valet av partner fastställde Marimekko bland annat tekniska färdigheter, planerings- och konceptkompetens samt teamens kompatibilitet. Nitor och Hi Shine fick också särskilt beröm för det kreativa teamets aktiva och samarbetsinriktade arbetssätt.

 

Mer om Nitor

Nitor är ett digitalt ingenjörsföretag som lägger stort värde i hållbar digital utveckling. För att möta branschens föränderliga utmaningar skapar Nitor lösningar för vilka kunderna får livstidsgaranti. Nitors digitala ingenjörer utnyttjar digitaliseringen för kreativitet, produktivitet och nya typer av verksamheter. Nitor ökar kundernas långsiktiga hållbarhet med digitala strategier, AI och produktledarskap. Företaget, som är verksamt i Helsingfors, Tammerfors och Stockholm, sysselsätter totalt fler än 300 experter. Nitor grundades 2007 och har genom åren prisbelönats bland annat som en Red Herring Global Top 100-vinnare, årets Tivi-företag och en av de bästa arbetsplatserna i Europa. År 2023 tilldelades Nitors huvudpriset i Magnet Employer Branding Awards-tävlingen. http://www.nitor.com/sv

Relaterade Artiklar