Bor du i norra Stockholm? Då är du bland de första som kan få paketleverans från DHL på lördagar.
DHL Freight genomför nu pilottester för hur förändrade leveransdagar möter konsumentbehov.
Piloten är en del i utvecklingen av bolagets e-handelserbjudande och tillväxtmål på den svenska paketmarknaden.
– Flexibilitet och snabbhet i leverans tenderar att rankas högt när konsumenter i Sverige och världen uppger vad som är viktigt när de handlar online. I den globala undersökningen DHL 2024 Online Shopper Trends, hamnar snabbare leverans i topp när konsumenter väljer vad som förbättrar deras leveransupplevelse, säger Johan Widman, Director E-commerce DHL Freight Sverige.
– Vi vill veta mer om detta behov och undersöka hur det ter sig i verkligheten. Under ett halvår utökar vi därför våra leveransdagar med lördagar. Då dessa leveranser går till de allt mer populära paketskåpen, är vi extra nyfikna på vad den kombinationen medför. Samtidigt genomför vi en fördjupad konsumentundersökning i syfte att komplettera de empiriska resultaten från piloten, säger Johan Widman.
Efter genomförd pilot kommer DHL att utvärdera möjligheten med lördagsleveranser till fler än 1 100 paketskåp i Sverige, utöver de cirka 1 900 ombud i DHL:s rikstäckande nätverk där kunder redan kan hämta sina paket på lördagar.
Om piloten med lördagsleveranser
- Pilotområde är norra Stockholm
- Leveranserna sker till paketskåp i området
- Testerna pågår i sex månader
- Parallellt med piloten genomförs en konsumentundersökning i samarbete med Kantar
DHL – Logistikföretaget för hela världen
DHL är det världsledande varumärket inom logistikbranschen. Våra DHL-divisioner erbjuder en oöverträffad portfölj av logistiktjänster som sträcker sig från nationella och internationella paketleveranser, leveranslösningar specifika för e-handel, internationella expressleveranser och väg-, flyg- och sjötransporter till industriella logistiklösningar för hela varuflödeskedjan. Med cirka 395 000 medarbetare i fler än 220 länder och territorier runt om i världen, förenar DHL människor och företag på ett säkert och tillförlitligt sätt, vilket möjliggör den globala handeln. Med specialiserade lösningar för tillväxtmarknader och industrier, inklusive teknologi, biovetenskap och hälso- och sjukvård, energi, bil- och detaljhandeln, ett bevisat engagemang för företagsansvar och en oslagbar närvaro i utvecklingsmarknader, är DHL definitivt positionerat som ”logistikföretaget för hela världen”.
DHL ingår i DHL Group. 2023 hade koncernen en omsättning på mer än 81,8 miljarder euro. Med hållbara affärsmetoder och ett engagemang för samhället och miljön bidrar koncernen positivt till världen. DHL Group strävar efter att uppnå logistik med nollutsläpp till år 2050.