Ny rapport förutspår en ökning av B2B-nätförsäljning med mer än 70 % till 20,9 biljoner USD innan år 2027.
Idag släppte DHL Express, världens ledande leverantör av internationella expressleveranser, en ny rapport: “The Ultimate B2B E-commerce Guide: Tradition is out. Digital is in”.
Studien förutspår en stark tillväxt för e-handelsmarknaden inom B2B under de kommande åren: år 2025 kommer 80 % av all B2B-försäljning mellan leverantörer och professionella inköpare att ske i digitala kanaler. Effekten av Covid-19-pandemin på digitaliseringens hastighet och inköpsbeteendet hos den tekniskt kunniga millenniegenerationen, som nu är beslutsfattarna, är de viktigaste drivkrafterna för denna globala e-handelstillväxt. Det som förutses för framtiden inom B2B-sektorn har redan varit synligt i den betydande e-handelsökningen inom B2C de senaste åren, där DHL Express upplevde höga tillväxttakter särskilt under högsäsongerna (t.ex. påsk och jul) och de stora shoppingdagarna (t.ex. Black Friday och Cyber Monday). Totalt ökade e-handelsvolymerna inom B2C i DHL Express-nätverk med cirka 40 % förra året jämfört med 2019.
Denna positiva affärsutveckling återspeglas också i företagets finansiella resultat för 2020. Med en total intäkt på 19,1 miljarder euro (+11,9 % årlig tillväxt) och en EBIT på 2,7 miljarder euro (+34,9 %) är resultatet 2020 det bästa i DHL Express mer än 50-åriga historia. Med sitt globala nätverk och bredd av industrier har DHL Express kunnat hantera snabbt föränderliga handelsflöden. Att företaget dessutom finns i mer än 220 länder och territorier, har hjälpt konsumenter och företag genom att göra det möjligt för handel i hela världen – även under Covid-19-pandemin.
– Även i tider av nedstängningar över hela världen har globaliseringen visat sin motståndskraft, driven av digitalisering och kraften av global handel, säger John Pearson, global vd för DHL Express. Dessa trender har lett till att ett ständigt växande antal konsumenter har flyttat sina inköp online. Pandemin har påskyndat denna utveckling som aldrig förr, med en kraftig ökning av företag som säljer sina varor på den globala marknaden. E-handel och global logistik gav således nyckeln till att låsa upp lokala nedstängningar, hålla ekonomierna igång och mildra effekterna av Covid-19 för många av våra kunder.
E-handelstillväxten ökade på grund av Covid-19
Det var inte bara e-handeln inom B2C som växte på grund av pågående digitalisering och förändrat shoppingbeteende hos konsumenter. År 2019, före pandemin, hade den globala B2B-försäljningen på e-handelssajter och marknadsplatser redan ökat med 18,2 % för att nå 12,2 biljoner USD, vilket översteg B2C-sektorns marknadsstorlek. På grund av Covid-19 och resultatet av en accelererad digitalisering beräknas den globala e-handelsvolymen inom B2B nå 20,9 biljoner USD år 2027.
– Vi har hanterat pandemin i över ett år nu, säger Michiel Greeven, Executive Vice President Global Sales på DHL Express. Ett år som visade hur nästan ett decennium av digital utveckling hände på bara några månader, med näthandel och internationella transporter som det nya normala. Och detta gäller inte bara för B2C-återförsäljare, utan även när det gäller B2B-e-handel där företag började inse att plattformar för onlineförsäljning är avgörande för deras framgång, idag och i framtiden. Som ett resultat av detta kommer det också att finnas ytterligare behov av globala expresstransporter och DHL Express är väl positionerat för att stödja alla B2B-företag på deras resa.
Stor potential i B2B-e-handel drivs också av millenniegenerationen
Rapporten, sammanställd av DHL Express, avslöjar faktorer som driver tillväxten på den globala e-handelsmarknaden inom B2B – förutom allmänna trender som globalisering och digitalisering, börjar en ny teknikorienterad millenniegeneration göra avtryck. Millenniegenerationen står redan för 73 % av alla professionella B2B-köpbeslut. Som digitala experter medför deras erfarenheter inom B2C-sektorn höga förväntningar när de gör B2B-transaktioner, vilket driver företag att investera i digitala lösningar, exempelvis säljplattformar, samtidigt som de erbjuder stor tillväxtpotential.
– Om B2B-företag vill utnyttja de nya gränsöverskridande och e-handelsmöjligheterna måste de börja anpassa sig till förändrade köpbeteenden. Speciellt med den kommande millenniegenerationen som beslutsfattare av B2B-e-handel, som driver digitaliseringen av sektorn ytterligare. Kundupplevelser inom B2B måste anpassas mer till de digitala B2C-upplevelserna. Som internationella e-handelsspecialister har vi kunskap och erfarenhet för att stödja företag att anpassa sig till de pågående förändringarna och utnyttja sin fulla potential, säger Leendert van Delft, Vice President Global Sales Programs och Global E-commerce.
DHL Express investerar för att fortsätta möta höga kundkrav
Under 2020 levererade DHL Express totalt 484 miljoner försändelser till sina kunder (B2C och B2B) runt om i världen, cirka 9 % fler per dag än under 2019. För att anpassa sig till denna betydande tillväxt i sitt nätverk fortsätter DHL Express att investera mer än 1 miljard euro i nya toppmoderna anläggningar runt om i världen för att öka sin sorteringskapacitet (+65 % sedan 2013), anställa nya medarbetare (+10 000 jämfört med året innan) och addera nya transportflygplan (+20 enheter år efter år). Med dessa åtgärder säkerställer DHL Express att dess kunder världen över kan dra nytta av den globala e-handelsboomen.