AppsFlyers statistik visar att appinstallationerna i Norden ökade med 22%.
Mobilappar har blivit en allt viktigare kanal för varumärken oavsett bransch.
Appar används för att öka tillväxten och vara konkurrenskraftig i den nya marknadsdynamiken. Pandemin har ytterligare eldat på mobiltrenden, och med restriktioner fortfarande på plats, syns ingen avmattning. För att bättre förstå vilken inverkan pandemin har på mobilanvändningen och marknadsstrategierna, har AppsFlyer analyserat mer än 105 miljoner nordiska installationer av över 4500 appar under 2020.
I en kommentar till resultatet säger Daniel Junowicz, RVP EMEA & Strategiska Projekt, Norden:
— Det är inte förvånande att vi ser en ökad mobilanvändning i Norden,, med tanke på den historik och erfarenhet som finns här. Vi ser en enorm tillväxtpotential i regionen och utökar därför vårt team med lokala branschexperter. Det är viktigt för varumärken att ha tillgång till nödvändig teknologi och support, så att de kan fatta objektiva, datadrivna beslut för sina mobilkampanjer. Det här är förstås extra viktigt med tanke på den senaste tidens branschkonsolideringar och Apples kommande integritetsförändringar.
- Mobilt ökade starkt i början av pandemin, men Sverige låg efter.
När många länder började införa restriktioner syntes direkt en ökning av antalet installationer av alla slags appar, under mars jämfört med februari 2020. Ökningarna var störst i Danmark, 28% och Norge, 27%, följt av Finland, 22%. Sverige, som inte införde restriktioner i samma utsträckning, hade en betydligt lägre ökning, 10%.
- Efterfrågan på gamingappar var hög
Installationer av gamingappar ökade i genomsnitt 13% i Norden mellan februari och mars. Det resulterade i att in-app-köp i gamingappar ökade med anmärkningsvärda 18% under Q2 jämfört med Q1.
Det tog längre tid för övriga appar att komma ifatt, men i december 2020 låg in-app-köpen i Norden 66% högre än i januari.
- Varumärken investerade mer på mobilreklam, särskilt i Sverige.
I och med att konsumenter tillbringade mer tid i mobilen, blev mobilreklam en ännu viktigare och effektivare kanal för varumärken och företag var villiga att betala mer för att öka sin räckvidd. Det ledde till att den genomsnittliga investeringen på in-app-annonsering låg 20% högre under andra halvåret 2020 än under första halvåret.