Trots utmanande tider i mångas privatekonomi, visar resultatet från årets Cyber Week att vi fortfarande öppnar plånboken när erbjudandena är bra.
Julklapparna köps i november – och artificiell intelligens står i centrum för tillväxten, enligt en färsk handelsrapport från Salesforce.
I kölvattnet av Cyber Week rullar resultaten från detaljhandeln in. De bekräftar att perioden fortfarande är en av Nordens – och världens – hetaste shoppingveckor.
En ny rapport från CRM-jätten Salesforce, baserad på 1,5 miljarder konsumenter, visar att det globalt finns ett stort intresse för bra erbjudanden och rabatter. Rapporten visar en ökning med 6 procent från föregående år och en total omsättning på över 3 000 miljarder kronor (298 miljarder USD).
Ökningen beror inte på inflationen utan på större volymer, siffrorna visar en ökning av antalet lagda ordrar med 32 procent jämfört med förra året.
– Vi var mycket spända på årets shoppingsiffror och huruvida den höga styrräntan och matpriserna skulle dämpa köpviljan. Men tvärtom, är det kanske just den ansträngda privatekonomin som gör att allt fler köper årets julklappar i november, säger Emma Lythell, retailexpert på Salesforce Sverige.
Artificiell intelligens driver e-handeln framåt
Artificiell intelligens har blivit en allt viktigare faktor inom detaljhandeln. Rapporten visar att generativ AI hade en direkt påverkan på onlineförsäljningen via chattjänster, produktrekommendationer och riktade erbjudanden och uppgick till sammanlagt 531 miljarder kronor (51 miljarder USD).
– AI tar en mer central roll inom e-handeln. För retailers har det potential att inte bara driva tillväxt, utan också bidra till att avlasta kundtjänsten på ett mycket effektivt och precist sätt, säger Lythell.
Nordiska nyckeltal för e-handeln under Cyber Week
- Tisdagen den 21 november var den dag med störst ökning av onlineförsäljning, upp 29% från förra året
- Cyber Monday stack också ut med en ökning på 19% jämfört med förra året
- Försäljningen under själva Black Friday ökade med 7% jämfört med förra årets siffror
- Trafiken till nordiska nätbutiker ökade med 6%
- 53% av transaktionerna gjordes med kreditkort från digitala plånböcker på mobiltelefoner
- Vi shoppar fortfarande överlägset mest från våra mobiltelefoner. 74% av trafiken till nätbutikerna kom från mobiltelefoner.
- I genomsnitt handlade vi för 85 USD per order. Det motsvarar 885,7 kronor i dagens valuta (30 november 2023)