Zalando levererar stark tillväxt och vinstökning under andra kvartalet och lanserar AI-driven Discovery Feed
Hem E-HANDELZalando levererar stark tillväxt och vinstökning under andra kvartalet och lanserar AI-driven Discovery Feed

Zalando levererar stark tillväxt och vinstökning under andra kvartalet och lanserar AI-driven Discovery Feed

Publicerat av: Redaktionen

Zalando uppvisade stark tillväxt och ökad vinst under andra kvartalet 2025, tack vare det framgångsrika genomförandet av sin strategi att bygga upp ett ledande paneuropeiskt ekosystem för e-handel inom mode och livsstil kring sina två växande affärsområden B2C och B2B.

Efter det framgångsrika slutförandet av transaktionen med ABOUT YOU kommer företaget att fortsätta investera i strategiska tillväxtmöjligheter, vilket återspeglar dess ambition att betjäna en ännu större andel av Europas 450 miljarder euro stora modemarknad och dess åtagande att skapa långsiktigt värde genom lönsam tillväxt.

”Vi tar tillvara på de enorma möjligheter som ligger framför oss genom att utöka vårt erbjudande och våra långsiktiga partnerskap inom både B2C och B2B”, säger David Schröder, Co-CEO på Zalando.

Zalando levererar stark tillväxt och vinstökning under andra kvartalet och lanserar AI-driven Discovery Feed”Inom B2C fortsätter Zalando att omdefiniera mode- och livsstilshopping genom att göra kundupplevelsen mer inspirerande och personlig med vårt nya AI-drivna upptäcktsflöde, vilket ökar kundengagemanget och stöder vår annonsverksamhet. Inom B2B är lanseringen av vår ZEOS Shopify-applikation och samarbetet med ABOUT YOU:s SCAYLE-mjukvaruenhet milstolpar i uppbyggnaden av ett ekosystem som stöder våra handlares mest strategiska digitala kanal: deras egen e-handel.”

  • Bruttovaruvolymen (GMV) ökade med 5,0% till 4,1 miljarder euro under andra kvartalet, intäkterna ökade med 7,3% till 2,8 miljarder euro och justerat resultat före räntor och skatter (justerat EBIT) uppgick till 186 miljoner euro efter 172 miljoner euro ett år tidigare, vilket motsvarar en stabil vinstmarginal på 6,5%.
  • Affärsområdet för Business-to-Consumer (B2C) uppvisar en ökning på 6,1% i antalet aktiva kunder och når en ny högsta nivå på 52,9 miljoner. Fortsatta investeringar i kundupplevelsen med lanseringen av AI-driven Discovery Feed kommer att ge ännu mer personlig inspiration och öka det organiska kundengagemanget.
  • Affärsområdet för Business-to-Business (B2B) bibehåller sin starka utveckling, driven av tvåsiffrig tillväxt inom ZEOS Fulfilment. Dessutom kopplar lanseringen av en ny Shopify-applikation Shopify-handlare direkt till ZEOS-plattformen.
  • Efter den framgångsrika slutförandet av ABOUT YOU-transaktionen den 11 juli har Zalando publicerat sin första helårsprognos för 2025 för den sammanslagna koncernen, vilket visar på företagets ambition att driva lönsam tillväxt i större skala: GMV på 17,2–17,6 miljarder euro, intäkter på 12,1–12,4 miljarder euro, justerat EBIT på 550–600 miljoner euro, investeringar (CapEx) på 200–280 miljoner euro och negativt nettorörelsekapital

Läs pressmeddelandet här.

Relaterade Artiklar