Plantagen förändrar och förenklar betalningar genom Nets och Softpays nya mobila lösning
Hem BETALLÖSNINGAR Plantagen i samarbete med Softpay: ny betallösning gör det enklare för både personal och kunder

Plantagen i samarbete med Softpay: ny betallösning gör det enklare för både personal och kunder

Publicerat av: Redaktionen

Plantagen hjälper konsumenter i Norden att fylla hem och trädgårdar med liv och växtkraft.

Nu förändrar man sättet som kunderna betalar, och hjälper samtidigt både personalen och företagets kostnader.

Nästan alla har någon gång handlat på välkända Plantagen, som har allt för uteliv, odling och trädgård. Företaget har omkring 2 400 anställda och har butiker på mer än hundra platser i Norge, Sverige och Finland. Genom betalleverantören Nets – i samarbete med Softpay – använder nu Plantagen vanliga mobiltelefoner som kassasystem. Den nya betallösningen gör det enklare för både personal och kunder, liksom underlättar administrationen och sänker kostnader.

– Vår nya mobila betallösning har förändrat butiken. Den är enkel och flexibel – ungefär som ett mobilt kassasystem – det hjälper oss att bättre betjäna kunderna, driva merförsäljning och förenkla för personalen i butikerna. För att inte nämna kostnadseffektiviteten, säger Odd Dyhring, ansvarig för betallösningar på Plantagen.

Softpay är en mobilapplikation för Android-enheter, så som mobiltelefoner eller surfplattor, som stödjer kontaktlösa korttransaktioner både med och utan PIN-kod. Applikationen använder sig av den trådlösa NFC-tekniken och kan integreras i handlarens kassasystem eller användas som en fristående lösning. Den mobila enhetens kamera kan även användas för att scanna sortimentet, vilket förenklar både för personalen och administrationen.

– Idag krävs flexibilitet, mobilitet och snabbhet vid många typer av försäljning, och tillsammans med Softpay utvecklar vi betalprocessen för såväl handlare som konsumenter. Handlare av olika typer får tillgång till en betalterminal i mobilen som komplement eller alternativ till den klassiska betalterminalen, säger Louise Richardson, Sverigechef för Nets.

Plantagen förändrar och förenklar betalningar genom Nets och Softpays nya mobila lösning500 mobiler med lösningen – ambitionen är 1 300

Plantagen har för närvarande 500 mobiler med den nya betallösningen ute i de cirka 130 butikerna. Ambitionen är att öka till drygt 1 300 mobiler. Samtliga enheter är kontrollerade mobiler med ett användar-ID, det vill säga personalen använder inte sina egna mobiler och det finns fullgod säkerhet. På mobilerna finns även allehanda relevant information om sortimentet genom olika företagsrelaterade appar.

Plantagen använder betallösningen som ett mobilt kassasystem, vilket används som komplement till de vanliga kassorna. Allt inom betallösningen är integrerat med exempelvis CRM-system och kundklubbar med mera. För personalen innebär det fördelar så som att kunna hjälpa kunderna direkt ute i butiken, liksom att ha all nödvändig information i mobilen. Köp och betalning sker enkelt där kunden är, vilket minskar köer och väntetid i kassan. Plantagen behöver heller inga nya dyra datorer, och det tar nästan ingen tid att skapa nya betalmobiler med lösningen vilket är smidigt och kostnadseffektivt.

– Softpay med Nets är extremt bra för oss. Att addera en ny kassaapparat krävde förut en mindre arme att ordna, men nu är det mycket enkelt och går på en kvart. Kunderna kan även göra drive-through, man kan exempelvis stanna med bilen för att köpa jord utan att behöva gå in i butiken, fortsätter Odd Dyhring.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar