Vid år 2030 kommer det att vara ute att hålla sig till en destination, och inne att kombinera flera destinationer på en och samma resa.
Det spår hotell- och resesöksajten momondo, som idag lanserar sin första WTF What the Future Report – som avslöjar åtta förutsägelser för resor till 2030.
– Vi förutspår inte bara resetrender för 2025, utan är även först ut att blicka ännu längre in i framtiden. I visionen för resande till 2030 ser vi bland annat en teknisk utveckling som underlättar både planering, bokning och upplevelser under resan, ett ännu starkare fokus på hälsa och välmående samt hur oro för klimatavtryck och överturism kommer att påverka resenärernas beslut. Dessutom har vi tagit tempen på svenskarnas egna förväntningar på framtidens resor, säger Per Christiansen, reseexpert på momondo.
momondo 2030: en resa in i framtiden AI-agenter
En ny generation reseagenter är på väg – med fokus på personliga reseupplevelser. Från att hitta dolda erbjudanden till att omboka försenade flyg, spås virtuella assistenter göra jobbet medan framtidens resenärer inte kommer behöva lyfta ett finger. En trend som faller svenskarna i smaken, där en del önskar flexibla resplaner för framtidens resande – som att kunna ändra ett flyg i sista minuten (33%).
Hoppa mellan städer
Lägga allt krut på en enda destination? Inte år 2030. Resenärer kommer planera stopp efter stopp efter stopp. En fjärdedel av svenska resenärer rankar dessutom resande som deras främsta prioritet för de kommande fem åren, något som signalerar en växande önskan att upptäcka och utforska.
Vitamin T
År 2030 söker resenärer efter destinationer som främjar lång livslängd. momondo ser en ökning av resor med hälsotema, där faciliteter som pool, bubbelpool, spa och fitnessanläggningar toppar listan över de mest sökta bekvämligheterna för semesterboenden globalt. Nära en fjärdedel av svenska resenärer (23%) uppger sig prioritera hälsa och välmående när de väljer resmål.
Boka direkt i flödet
Från att scrolla i flödet till att boka en resa – år 2030 väntas sociala medier verka som en ny, modern bokningsplattform. Något som kan underlätta för svenska resenärer – med 41 procent som uppger sociala medier som deras källa till reseinspiration.
Svenskars topp 3 källor för reseinspiration
- Familj & vänner – 72%
- Sociala medier – 41%
- TV-program och filmer – 27%
Virtuella äventyr
Holografiska concierger, rundturer i 4D och simulerade resor är bara några av de upplevelser som trotsar verkligheten och som vi kan vänta oss till 2030. För svenska resenärer är intresset växande, och 30% ser framför sig att tjänster som virtuella hotellturer innan ankomst kommer att bli en del av deras reseplanering framöver.
Lågintensivt resande
Nya upplevelser och medvetet resande spås bli en prioritet bland resenärer 2030, och dagens populära destinationer kommer att utmanas av oupptäckta, nya resmål i takt med oro kring överturism och koldioxidavtryck påverkar framtidens resval. Att resa bortom “samma gamla vanliga” destinationer man redan besökt flera gånger är enligt 53% av svenska resenärer det främsta man söker efter i sina framtida resor.
Andliga sidouppdrag
Från tysta retreats till släktforskningsrelaterade äventyr, väntas själen vara i fokus för resande år 2030. Fler och fler resenärer väntas vilja kombinera att utforska en destination med att utforska sitt inre för att växa och läka.
Illojalitetsprogram
Pengar styr världen och hur vi upptäcker den? I framtiden kommer resenärer bara nöja sig med den bästa dealen, även om det innebär att hoppa mellan olika varumärken för att hitta den – något som lojalitetsprogrammen kommer att behöva anpassas efter. Majoriteten av svenska resenärer uppger att pris är den största faktorn som styr deras reseplaner, och 30% uppger att de önskar mer personaliserade lojalitetsbelöningar.
momondos ute- och inne-lista för framtidens resande:
Ute | Inne |
Planera alla delar av resan själv | Be en AI-agent att göra allt |
Spendera för många dagar i en och samma stad | Bocka av två resmål på din bucket list i en och samma resa |
Resa iväg för en snabb tillflykt | Semestra för ett låååångt liv |
Bara boka biljetter på stora skärmar | Boka flyg direkt i flödet på mobilen |
Nöja sig med dåliga rum | Spana in ditt boende virtuellt i förväg |
Flockas till turistfällor | Besöka gömda pärlor |
Att resa för status | Sätta personlig utveckling på kartan |
Att hålla sig till ett flygbolag | Byta mellan resebolag för att få de bästa erbjudandena |
Om rapporten
I samarbete med The Future Laboratory, ett av världens ledande framtidskonsultföretag, baseras WTF-rapporten på social och kulturell forskning, intervjuer med momondo-chefer och externa experter, enkätinsikter från 9 100 personer i 9 länder och en djupgående analys av momondo-användares beteende.
Metodologi
PureSpectrum intervjuade 9112 respondenter över 18 i USA, Kanada, Brazilien, Frankrike, Tyskland, Danmark och Sverige som reser på fritiden minst en gång om året. Undersökningen genomfördes som en online-enkät. I Sverige har minst 1000 respondenter svarat på enkäten. Enkäten genomfördes mellan 13-20 augusti, 2024.
Analys av data från momondo
Baserat på hotellsökningar gjorda på momondo och associerade varumärken mellan 1 september, 2023 till 15 september, 2024 för vistelser mellan 1 januari, 2024 till 31 december, 2024.
Om momondo
momondo.se är en global resesöksajt som jämför priser på flyg, hotell och reserbjudanden. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella media som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph och blev nyligen utnämnd till ”bästa resesöksajt 2024” av Frommer’s i januari 2024. momondo
har sitt huvudkvarter i Köpenhamn och är aktiva på över 30 internationella marknader. momondo drivs av KAYAK, en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG).
Om The Future Laboratory
The Future Laboratory är en av världens mest framstående framtidskonsultbyråer. Med en unik kombination av trendprognoser, konsumentinsikter, varumärkesstrategi och innovation har företaget sedan 2001 hjälpt organisationer världen över att forma, inspirera och framtidssäkra sin verksamhet.