Den kinesiska marknadsplatsen Temu väckte hösten 2022 stor uppmärksamhet med sina låga priser och satsningar i det betalda sökresultatet.
Emelie Lunde från Omniarch delar med sig av hennes syn på Temu och dess potential i relation till en mer etablerad aktör som Amazon:
Amazon och Temu möter olika behov
Emelie Lunde menar att det är en överdrift att se Temu som ett hot mot Amazon. Medan Amazon är en etablerad allt-i-ett-leverantör med snabb leverans och service, fokuserar Temu uteslutande på lågpriser genom direktförsäljning från kinesiska leverantörer. För att bygga långvarig lojalitet bör kvalitet och kundupplevelse prioriteras högre.
Påverkan genom sociala medier och gamification
Temu använder metoder för att engagera användare och influera köpbeteenden. Långsiktiga kundrelationer kräver dock förtroende för produkter och servicenivå, där låga priser såklart alltid kommer att vara viktigt för de kunder som är redo att tumma på kvalitet.
Kvalitet och ansvar blir avgörande
Svenska konsumenter har generellt höga förväntningar på kvalitet, något som Temu måste uppfylla för att vinna lojala kunder. I en tid av inflation kan låga priser locka, men hänsyn måste även tas till miljömässig och social hållbarhet. För att etablera ett bestående förtroende krävs ett ansvarstagande både från företagets och konsumenternas sida.