TCL Electronics ser en accelererande tillväxt inom segmentet för storskärmar.
Globala försäljningen av smarta skärmar på storlek 65 tum och uppåt ökade med 75 procent globalt, och här i Norden är motsvarande siffra för sista kvartalet 2022 upp 120 procent mot samma kvartal föregående år.
TCL Electronics, ett av världens snabbast växande varumärke för konsumentelektronik, har nyligen presenterat sin globala försäljningsvolym för 2022.
Smarta skärmar nådde hela 23,78 miljoner under 2022. Tillväxttrenden är fortsatt stark på den globala marknaden med en ökad försäljning på 32,2 procent jämfört med föregående års fjärde kvartal.
Även på den nordiska marknaden ser TCL en rejäl ökning av försäljningen av storskärmar. Tittar man på hela 2022 har TCL i Norden uppnått 75 % ökning i omsättning, och en ökning på 52 procent i antal enheter, för smarta skärmar i storleken 65 tum och uppåt. Isoleras sista kvartalet 2022 är ökningen hisnande 120 % mot samma period föregående år, till omsättning räknat. Under Q4 2022 stod storskärmssegmentet för hälften av den totala tv-omsättningen.
Den totala genomsnittliga storleken på TCL:s globala försäljning av smarta skärmar ökade med 3,4 tum till 48,4 tum, vilket visar en uppenbar trend mot stora skärmar hos konsumenter världen över. En trend som TCL ser framför sig kommer att hålla i sig framåt.
– De här fina siffrorna för Norden är otroligt glädjande för oss, och inte minst med tanke på den satsning och stora fokus vi har lagt på utvecklingen av just storskärmar med våra senaste QLED- och Mini LED-modeller. Allt fler konsumenter väljer en större tv för en större hemmabioupplevelse – det är väldigt tydligt att vi hittar rätt just nu, säger Johan Huss, Country Manager TCL Nordics.