Swish slog rekord för fjärde året i rad under Black Week och hade sin starkaste vecka någonsin.
Under hela Black Week skickades 15 miljoner Swish-betalningar till företag, en ökning på hela 30 procent jämfört med föregående år.
Under helgen, fredag till söndag, skickades 6,6 miljoner Swish-betalningar till företag, en ökning på 5,4 procent jämfört med föregående år. En anledning till den starka ökningen är att de flesta fick lön på måndagen, vilket gjorde att hela veckan blev stark.
Även snittbeloppet för Swish-betalningar till företag har ökat sedan i fjol, från 416 kronor till 476 kronor.
Under lördagen swishades det totalt som mest cirka 6700 betalningar per minut.
Citat från Urban Höglund, vd på Swish:
– Med 15 miljoner Swish-betalningar till företag sätter vi nu rekordet på Black Week för fjärde året i rad. Trots att vi idag har en stor täckning inom e-handeln kan vi se att vi fortsätter ta marknadsandelar, vilket är otroligt roligt. Under shoppinghögtider som dessa blir det extra tydligt att svenskarna vill betala med Swish, säger Urban Höglund, vd på Swish.
– Utifrån svenskarnas shoppingvanor under Black Week kan vi se att det har börjat ljusna lite ute i hushållen. Precis som förra året ser vi tendenser på att svenskarna väljer att invänta reatider för att spara en slant och hellre betalar med pengar man har, säger Urban Höglund, vd på Swish.