92874c2c189df4ea org vvvv
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKSvenska konsumenter återvänder till förbränningsmotorer när entusiasmen för elbilar svalnar

Svenska konsumenter återvänder till förbränningsmotorer när entusiasmen för elbilar svalnar

Publicerat av: Redaktionen

Intresset för bensin och dieseldrivna fordon har ökat med 15 procent i Sverige senaste året, samtidigt som avsikten att köpa elbil eller hybridbilar har minskat kraftigt.

Var tredje svensk elbilsköpare har dessutom skjutit upp sitt köp, eller överväger att skjuta upp köpet, på grund av geopolitisk oro. Detta visar en ny global undersökning från EY.

EY Mobility Consumer Index analyserar årligen undersöker känslor, användning och preferenser kring olika transportalternativ. Årets undersökning har över 20 000 respondenter från 32 länder inklusive Sverige. Enligt undersökningen planerar 35 procent av svenskarna att köpa en bil de kommande 24 månaderna, en minskning med 2 procent från förra året. Globalt är andelen personer som avser att köpa bil 51 procent, samma nivå som 2024.

Den stora skillnaden i år är vilken typ av bil som konsumenter är intresserad av att köpa. Intresset för att köpa bilar med förbränningsmotorer (bensin eller diesel) har ökat med 15 procent i Sverige från förra årets undersökning, från 34 till 49 procent. Samtidigt har intresset för batteridrivna elbilar minskat till 16 procent, ned 3 procent från 2024. Störst minskning syns bland intresset för hybridbilar (både helhybrid och plug-in) som sjunkit med hela 15 procent från förra årets undersökning, från 41 till 26 procent.

92874c2c189df4ea org vvvv

Martin Cardell, globalt ansvarig för framtidens mobilitetslösningar på EY

– Det är oroande att se ett så tydligt tapp i intresset för elbilar, både i Sverige och globalt. De nya sifforna visar att den långsiktiga trenden går mot en mer diversifierad framtid för fordonsdrivlinor, med än mer långsam utveckling för elektrifieringen än vad vi tidigare antagit, säger Martin Cardell, globalt ansvarig för framtidens mobilitetslösningar på EY.

Denna trend syns även i andra delar av världen. Hälften av alla bilköpare globalt avser att köpa en bil med bensin eller dieselmotor under de kommande 24 månaderna, en ökning med 13 procent från 2024. Regionalt har andelen konsumenter som avser att köpa ett fordon med förbränningsmotor ökat med 12 procent i Amerika, 11 procent i Europa och 10 procent i APAC, medan avsikten att köpa batteridrivna elbilar har minskat på alla stora marknader.

Räckviddsångest och laddningsproblem fortsätter påverka konsumenters förtroende

Bland svenskar som planerar eller överväger att köpa en elbil är deras största oro dyra batteribyten (41 procent), följt av begränsad räckvidd (35 procent) och själva kostnaden för inköpet av elbilen (27 procent). När samma grupp svarar på frågan om geopolitiska händelser såsom tariffer, handelskrig, ändringar i regleringar eller policys, har påverkat deras köp anger 21 procent att de överväger om de ens ska köpa elbil och 12 procent svarar att de redan skjutit upp sitt köp.

– Många konsumenter verkar tveka på grund av missuppfattningar kring elbilar, som till exempel att batterierna inte håller eller att underhållskostnaderna blir högre. Det finns ett informationsglapp där målen för en hållbar mobilitet riskerar att skjutas på framtiden om vi inte lyckas återuppbygga förtroendet och adressera de orosmoln som påverkar konsumenternas beslut, säger Martin Cardell.

En av tre (34 procent) potentiella elbilsköpare i Sverige anger i undersökningen att de skulle delta i tjänster för fordon-till-nätet genom att mata tillbaka elektricitet till nätet vid behov, vilket understryker intresset för lösningar som förbättrar elbils ekonomi och tillförlitlighet.

EY Mobility Consumer Index

Sedan 2020 släpper EY årligen denna rapport som undersöker de globala förändringarna i konsumenternas mobilitetsbeteenden och preferenser, och ger insikter om hur dessa trender kan hjälpa aktörer inom ekosystemet att fatta välgrundade beslut och forma framtidens mobilitet. Årets undersökning innehåller svar från över 20 000 respondenter från 32 länder och genomfördes under oktober 2025. I Sverige var det 508 respondenter.

 

Om EY 

På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte Building a better working world. Vi skapar värde för kunder, medarbetare, samhälle och världen i stort, samtidigt som vi bygger förtroende på finansmarknaderna. Med stöd av data, AI och annan avancerad teknik hjälper vi våra kunder att hitta lösningar på dagens och morgondagens mest angelägna frågor. Vi arbetar med ett brett utbud av tjänster inom revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Genom att dra nytta av branschinsikter, ett globalt nätverk och samarbete inom olika ekosystem kan vi erbjuda tjänster i fler än 150 länder.  

All in to shape the future with confidence.   

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna ey.com/se  

Relaterade Artiklar