Descartes kommenterar E-barometern för 2023: ”En föränderlig bransch kräver hög flexibilitet”
Hem E-HANDEL Descartes kommenterar E-barometern för 2023: ”En föränderlig bransch kräver hög flexibilitet”

Descartes kommenterar E-barometern för 2023: ”En föränderlig bransch kräver hög flexibilitet”

Publicerat av: Redaktionen

Postnords E-barometer för helåret 2023, som släpptes nu i februari, visar på stora skillnader branscherna emellan inom e-handeln.

Utvecklingstalen sträcker sig inom ett spann på 36 procentenheter mellan branschernas vinnare och förlorare.

Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar rapporten utifrån ett transport- och logistikperspektiv.

 Postnord följer i samarbete med HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern Årsrapport 2023 baseras på information som samlats in från detaljhandelsföretag i januari 2024. Totalt 197 företag som säljer varor över internet deltog i mätningen. Konsumentresultatet baseras på 12 månadsundersökningar med drygt 1 200 respondenter vid varje undersökningstillfälle (totalt cirka 15 000 respondenter).

– E-barometern för helåret 2023 visar att e-handeln är en föränderlig bransch, det går tufft för bygghandeln medan apoteks- och skönhetsbranschen är framgångsrika. De sistnämnda hanterar höga volymer av paket som kräver vattentäta leveranskedjor. Med många aktörer och hård konkurrens på marknaden är det av högsta vikt att kvalitetssäkra leveransen hela vägen fram till kunden, säger Lars Persson.

Konsumenternas ökade krav på flexibilitet
Descartes kommenterar E-barometern för 2023: ”En föränderlig bransch kräver hög flexibilitet”

Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes

I tidigare E-barometrar under fjolåret har det varit tydligt att det inte bara är snabba leveranser som värderas högt – valmöjlighet och tillförlitlighet är viktiga parametrar när det kommer till leveranser, och konsumenterna ställer allt högre krav på att e-handeln ska avlasta i vardagspusslet. Årsrapporten visar att 87 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att kunna välja leveranssätt, när de väljer e-handlare. Därtill visar undersökningen att 21 procent av de tillfrågade önskar att webbutikerna erbjöd fler leveransalternativ än idag.

– Konsumenternas preferenser förändras över tid och det kräver att logistiken följer med i utvecklingen. Det är viktigt att företagen har en optimerad ruttplanering för att kunna möta efterfrågan på utökade leveransalternativ, och för att behålla sin konkurrenskraft, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

 

Relaterade Artiklar