Det är inte alla pensionärer som har en patenterad produkt ute på marknaden, som uppskattas och används.
Det har däremot Leif Nygren.
Han beskriver själv sin innovation som en enkel produkt som fungerar och löser ett vardagsproblem.
Leif Nygren från Visby är numera en stillsam pensionär, men har ett helt yrkesliv bakom sig som butikskommunikatör och dekoratör på bland annat IKEA och Åhléns. En stor del av yrkeslivet har handlat om utveckling och inköp av butiksinredning, som t.ex. exponering av varor på det mest kundvänliga sätt. Idéen till flaggstångsmoppen har dock ingen tydlig koppling till Leifs yrke.
– En vän till mig hade en flaggstång av trä som var väldigt besvärlig att fälla. Det fick mig att börja fundera på hur man går tillväga med rengöringen av en flaggstång undan att behöva fälla den. Något som förenklar processen och som ändå gör flaggstången ren.
Början på innovationen
En idé började ta form i Leifs huvud. En flaggstångsmopp som hissas upp och ned i stången och gör rengöring enkel samt smidig. Han började leta efter en liknande produkt på marknaden och insåg snabbt att något liknande inte fanns. Hans idé var unik. Med tanke på hur många privatpersoner som har en flaggstång på sin tomt konstaterade Leif att det borde finnas en marknad liksom en efterfrågan.
– Största utmaningen under processens gång var patentansökan. Alla dessa konstruktionsritningar som krävdes. Det var dock ändå värt jobbet, konstaterar Leif.
Leifs uppmaning till användaren
Reaktionerna från omgivningen har varit mestadels positiva, däremot finns det en liten skara människor som inte lyckas hissa flaggstångmoppen upp eller ner. Leifs främsta tips till dessa användare är att använda såpvatten.
– Det är såklart tråkigt att de inte får produkten att fungera. Kanske kan det bero på att flaggstången är för tjock eller att stången är i trä. I vissa fall kan man behöva använda såpvatten på moppen för att motverka att den fastnar, berättar Leif.
Flaggstångsmoppen är inte den enda idén som har dykt upp hos Leif. Under sina yrkesverksamma år hade han en idé kring hyllan längst ner mot golvet i dagligvaruhandeln, som oftast är svårast att fylla på med produkter. Här fanns en idé att skapa en utdragbar bottenhylla. Dessvärre skulle produkten visa sig dyr att framställa och därför alltför kostsam för återförsäljaren att ta in. Leif konstaterar att idéer till nya produkter kommer upp då och då, men att hans främsta verk ändå är flaggstångsmoppen och att innovationen ligger honom varmt om hjärtat.
– Jag är framför allt nöjd att vi fick igenom vår patentansökan. Att ha lämnat något till eftervärlden som har patent, det är inte alla som kan säga.