Forskning från Lunds universitet visar, att om man når kunderna över olika kanaler, ökar lojaliteten.
Så i en tid där kundernas lojalitet kan skifta från dag till dag, och konkurrensen inom svensk detaljhandel är större än någonsin, så används en ny kanal i form av ‘Social Commerce’ för att driva kunder till butik.
Prisökningar i Sverige har fått mer än hälften av svenskarna att byta livsmedelsbutik, och svenska förbrukare är redan mer illojala än tidigare. Därtill är det svårt att bara få konsumenter att besöka en butik.
Det beror delvis på, att de köpstarka men kräsna konsumentgenerationerna – Gen X och Gen Z – har nya köpbeteenden, som förändras från dag till dag – och skiftar mellan online och fysisk.
Så det krävs nya tankesätt…
“Framtiden för detaljhandeln är hybrid – alltså online och fysiskt. Därför har vi börjat använda Social Commerce i form av ‘Jag bokar’-erbjudanden. Vi kan redan nu konstatera, att det är ett effektivt verktyg för att motivera våra kunder att besöka oss i butikerna. Och resultatet är, att de faktiskt väljer att köpa ännu mer, när de redan är där. Så i en tid där kampen om kunderna är hårdare än någonsin har till exempel ‘Jag bokar’ potential att bli ett viktigt vapen framöver,” säger Marknadschef Erik Larsson från Coop Nord.
Kundresan börjar om från början – varje dag
Begreppet Social Commerce omfattar allt från ‘Image Posts’ till liveshopping och är en del av en konsumenttrend med fokus på personliga upplevelser i alla kanaler – och på riktigt bra erbjudanden!
Därför är det inte en slump, att till exempel Coop Nord upplever framgång med de s.k. ‘Jag bokar’-erbjudandena, enligt detalj- och e-handelsexperten Krister Karjalainen från Sprii, som säger:
“Social Commerce-lösningar som ‘Jag bokar’ är ett effektivt sätt att tillgodose konsumenters önskemål om både unika, personliga och exklusiva erbjudanden – samt ett bra pris. Lösningen möjliggör nämligen, att man når ut till kunder på nya och olika sätt dagligen. Det är helt avgörande, om man ska nå en kundgrupp där lojaliteten skiftar från dag till dag. För kundresan börjar potentiellt om från början – varje dag”.