Det är ingen hemlighet att européerna älskar choklad.
I flera års tid har även Sverige haft en choklad-boom, något som gynnat många mindre oberoende varumärken och butiker.
Inför de kommande storhelgerna hoppas de kunna öka försäljningen ytterligare – och med hjälp av Ankorstore nå ut till mindre och exklusiva butiker i Sverige och Europa.
Att tillverka kvalitetschoklad som mindre aktör är inte bara en dans på rosor, utan innebär även en rad medföljande utmaningar. Det kan vara allt från kapitalbindning i lager till transportkostnader. De större, mer resursstarka märkena och kedjorna kan därför dra betydligt mer nytta av den ökade försäljningen inför storhelgerna.
Just därför har franska Ankorstore bestämt sig för att underlätta vardagen för de mindre aktörerna. Företaget har sedan pandemins start erbjudit en digital B2B-marknadsplats, med fokus på att handplocka och koppla samman oberoende varumärken med lokala butiker och återförsäljare.
Handel via den digitala marknadsplatsen innebär ännu en fördel för säljaren, betalningen sker nämligen på samma dag som ordern från kunden skapas.
Dessutom sköter plattformen all administration för både säljare och köpare, något som kan vara avlastande för mindre företagare.
Ett företag som valt att satsa på digital handel är den svenska chokladtillverkaren Svenska Kakaobolaget. Ulrika Bergenkrans och Fredrik Alvéren är pionjärer inom den svenska “bean-to-bar”-rörelsen där tillverkningen sker hela vägen från kakaoböna till färdig produkt.
Med hjälp av Ankorstore har företaget hittat nya återförsäljare och marknader, som dessutom möter Ulrikas önskemål att hantera kakaon på ett ärligt, hållbart och transparent sätt. Ett ytterligare plus från Ulrikas sida är att hon upplever plattformen som effektiv och enkel att använda.
Bakom Ankorstore står flera erfarna personer med djup kunskap om de mindre aktörernas behov av och förutsättningar att skapa försäljningstillväxt. Bland de finns en av medgrundarna, Pierre-Louis Lacoste, som är positiv till den nordiska expansionen.
“Vi har valt att tidigt fokusera på de nordiska länderna och öppnade nyligen ett kontor i Stockholm för att kunna stötta med lokal expertis och kunskap till svenska användare av plattform. A business is local och vi vill leva som vi lär”.