Prestanda och flexibilitet – samtidigt – är utmaningen för e-handlare
Hem E-HANDEL Prestanda och flexibilitet – samtidigt – är utmaningen för e-handlare

Prestanda och flexibilitet – samtidigt – är utmaningen för e-handlare

Publicerat av: Redaktionen

Svenska Litium har nått framgång internationellt med företagets plattform för e-handel.

Nyckelfaktorn är att erbjuda en modell för snabb global tillväxt till företagets kunder.

Det ställer krav på så väl höga prestanda och snabb implementation, som flexibla lösningar.

Valet av innehållsnätverk har underlättat i hög grad.

Svenska Litium erbjuder en intressant kombination av funktioner med den molnbaserade plattformen Litium Commerce Cloud. 200 kunder över hela världen som sammanlagt hanterar en årlig försäljning på 22 miljarder kronor med plattformen är bevis på det.

I stora drag kan man sköta om e-handel, produkthantering och webbpublicering med Litium Commerce Cloud. Det inbegriper försäljning i flera kanaler (multikanal) och hantering av marknadsföring. Plattformen används till exempel för onlineförsäljning, hantering av webbtjänster och mobilappar, sköta om kundservice och hantera tryckta kataloger. En genomgripande tanke är att enkelt kunna förmedla innehåll från en kanal till en annan.

Snabb tillväxt

Funktionaliteten som beskrivs ovan är inte unik. En leverantör som Litium behöver erbjuda ett extra värde för att hävda sig. I Litiums fall är det att företagets plattform erbjuder en modell för snabb tillväxt. Ändamålsenliga tekniklösningar är nyckelfaktorer för att lyckas med det.

Tekniklösningar för att ge kunder, och kundernas kunder, åtkomst till data och tillämpningar som inte är skalbara sätter effektivt stopp för snabb tillväxt. I Litiums fall måste skalbarheten vara tillgänglig globalt, oberoende av var företagets kunder, och deras kunder, finns. I klartext handlar det om att välja ett innehållsnätverk (content delivery network) som uppfyller kraven.

– Många leverantörer av innehållsnätverk har plattformar som skalar i takt med ökad trafikvolym. Men det räcker inte. En plattform behöver också stödja globalisering av tjänster och vara säker, samtidigt som den ska kunna anpassas för enskilda kunders behov, säger Daniel Hultgren, operativ chef på Litium.

Var som helst

Exempel på anpassningar som Litium behöver kunna erbjuda är att hantera flera språk, valutor och varumärken på ett enhetligt sätt. I Litiums fall gör sådan flexibilitet att företaget kan ha sin infrastruktur i Europa, men ändå agera på samma sätt som en inhemsk leverantör i USA och andra delar av världen. Valet av Fastlys innehållsnätverk, Fastly CDN, gör att den flexibiliteten är tillgänglig utan att svarstider påverkas negativt, oberoende av var användare finns i världen.

Prestanda och flexibilitet – samtidigt – är utmaningen för e-handlareEn annan aspekt av flexibilitet och skalbarhet är snabbt kunna få i gång en e-handel med hjälp av färdigpaketerade lösningar som kallas Litium Accelerators. Det är ett slags mallar som baseras på kunskap och praxis från ledande aktörer i olika branscher. De förpackade lösningarna är inte statiska, utan kan anpassas för specifika behov, om så önskas.

– Med hjälp av Fastly kan vi erbjuda en komplett struktur som går att användas utan modifieringar. Men det går att modifiera strukturen och även att bygga på den med nya delar, säger Daniel Hultgren.

Prestanda i centrum

Funktionalitet och flexibilitet i alla ära, men utan höga prestanda för leverans av innehåll står sig en e-handelsplattform slätt. Den stora utmaningen är att kombinera funktionalitet och flexibilitet, med höga prestanda, i en och samma plattform. För att lyckas krävs omsorg om detaljer.

Daniel Hultgren ger ett exempel på en teknisk detaljlösning som gör stor skillnad. Fastlys lösning Image Optimizer gör att transformeringar av bilder, som är en krävande uppgift, skickas till Fastlys edgenätverk. Det gör inte bara att transformeringarna inte belastar leveransen av innehåll i stort. Eftersom transformeringarna görs så nära mottagarna av bilderna som möjligt, så går leveranserna så snabbt som möjligt.

– Fastly har varit en väldigt viktig orsak till att vi lyckats skala globalt. Fastlys innehållsnätverk är gjort för modern handel och för moderna system, säger Daniel Hultgren.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar