Ökande utmaningar för svensk marknadskontroll – e-handel och digitalisering i fokus
Hem E-HANDELÖkande utmaningar för svensk marknadskontroll – e-handel och digitalisering i fokus

Ökande utmaningar för svensk marknadskontroll – e-handel och digitalisering i fokus

Publicerat av: Redaktionen

Swedac har nu överlämnat den tredje redovisningen av hur svenska myndigheter genomfört den första nationella strategin för marknadskontroll.

Den visar att de ansvariga myndigheterna har tagit flera viktiga steg för att effektivisera marknadskontrollen, stärka samarbetet och öka kunskapen. Samtidigt ökar utmaningarna, inte minst kopplat till e-handel, digitalisering och resursbrist.

Den nationella strategin gäller för perioden 2022–2025 och har tre övergripande mål: effektivare kontroll, utökat samarbete och ökad kunskap. Inom dessa mål arbetar myndigheterna med nio prioriterade områden, bland annat förbättrad metodutveckling, ökad samverkan med Tullverket och utbildningsinsatser- och informationsinsatser.

– Strategin har gett myndigheterna en tydligare gemensam inriktning. Det skapar bättre förutsättningar för effektiv tillsyn men andelen bristfälliga produkter på marknaden är trots detta alltför stor och till nackdel för seriösa aktörer, säger Ulf Hammarström, generaldirektör, Swedac.

Ökande utmaningar för svensk marknadskontroll – e-handel och digitalisering i fokusUnder strategiperioden har myndigheterna bland annat byggt upp gemensamma arbetssätt för omvärldsbevakning och marknadsanalys. Den mycket goda samverkan med Tullverket har intensifierats och lett till att man trots allt kunnat stoppa fler bristfälliga produkter vid gränsen.

Samtidigt ökar trycket från en växande e-handel. Under 2024 mottog EU 4,6 miljarder försändelser enbart i kategorin med maxvärde 150 euro, vilka i huvudsak kommer från Kina. Det innebär ca. 12 miljoner försändelser per dag. En stor andel av försändelserna skickas direkt till privatpersoner som beställt produkterna online. Undersökningar visar på att en hög andel av produkterna inte uppfyller kraven.

– Marknadskontroll är ett viktigt verktyg, men det räcker inte ensamt för att hindra att farliga produkter kommer in på marknaden. Vi behöver se över regelverken bland annat för att förenkla efterlevnad och öka ansvaret för marknadsplatser online samt fler gemensamma insatser på EU-nivå, säger Anette Arveståhl, chefsjurist, Swedac och även ordförande i Marknadskontrollrådet.

Rapporten pekar även på komplexiteten i att tolka regler både för myndigheter och näringsliv samt brist på resurser hos myndigheterna. Myndigheterna ser dock stor potential i ny teknik och AI för att förbättra kontrollen, men trycker på behovet av ökad kompetens och fortsatt metodutveckling. Sammanfattningsvis visar redovisningen att arbetet är på rätt väg – men också att marknadskontrollen behöver fortsätta utvecklas i takt med en föränderlig marknad och teknik.

Ny strategi på gång

Swedac tar nu tillsammans med bland annat marknadskontrollmyndigheter och Tullverket fram ett förslag till en ny nationell strategi för perioden efter 2025. Förslaget lämnas över till regeringen senast i september 2025 och ett beslut om den nya strategin förväntas fattas innan årets slut. Den nya strategin ska börja gälla från och med 2026.

Relaterade Artiklar