Den snabbt ökande e-handeln och cyberbrottslingar som blir allt mer sofistikerade har lett till ett växande antal bedrägerier online.
Få är mer medvetna om detta än de anställda på Nets, som säkrar transaktioner för 740 000 handlares kassaterminaler, e-handelssajter och betaltjänster.
Nets, som är en del av Nexi Group, en av Europas största leverantörer av betaltjänster, förser också 250 banker och andra utgivare med tjänster för hantering av betal- och kreditkort, dataanalys, skydd mot bedrägerier, dataanalys och medling av tvister.
Den globala volymen för digitala betalningar beräknas enligt Statista uppgå till 11,5 biljoner dollar under 2024. Det innebär 22 miljoner dollar per minut, dygnet runt, vilket skapar stora möjligheter för bedragare. Den totala globala förlusten orsakad av bedrägerier förväntas uppgå till mer än 362 miljarder dollar under tidsperioden 2023-2028.
– Tidigare kunde vi lita på att betalningar var säkra när de genomfördes med våra etablera metoder eller autentiseringslösningar. Men i takt med att attackvektorer och bedrägerimetoder utvecklas i snabbt krävs det modernare metoder för att skydda betalningarna. Vi analyserar stora volymer av 3D Secure-data, kryptodata och annan information med hjälp av SAS Fraud Management för att upptäcka ovanliga mönster och skilja ut bedrägerier från legitima transaktioner i realtid, säger Jukka-Pekka Kokkonen, Head of Fraud and Dispute på Nexi Group.
SAS Fraud Management förenklar dataintegration, vilket gör det möjligt att sammanföra interna data med data från banker och tredjepartsaktörer. Detta leder till bättre prediktiva modeller. All data samlas i en enda lösning, vilket gör att Nets kan agera snabbare när nya hot uppstår.
– Det är oerhört viktigt att kontinuerligt övervaka hur upptäckt av bedrägerier fungerar. Med SAS Institutes lösning har vi tillgång till en stor mängd uppdaterad information som vi kan analysera, vilket gör att vi kan stoppa hot i olika delar av världen, säger Jukka-Pekka Kokkonen.
Ett exempel på en bedrägeriindikation kan vara att ett och samma telefonnummer förekommer på flera konton. Sådana tecken, tillsammans med många andra mer komplexa, kan upptäckas i realtid med SAS Fraud Management.
– System för att upptäcka bedrägerier måste kunna bedöma risker och identifiera misstänkt aktivitet på några millisekunder. Annars tvingas företag som hanterar betalningar lägga ner mycket arbete på att försöka få felaktiga betalningar återkallade, förklarar Henrik Koch, ansvarig för lösningar till finanssektorn på SAS Institute.
Nets använder två modeller som kompletterar varandra för att upptäcka avvikelser: en modell från SAS Institute och en egenutvecklad. Båda modellerna utvärderar alla transaktioner i realtid, vilket inkluderar analys av kunders normala aktiviteter, geografiska data och data om enheter som används. Genom att använda flera olika typer av datamängder kan antalet falska positiva larm, som kan skada relationen med kunder, minskas. Även antalet falska negativa larm minskas, vilket förbättrar lönsamheten för Nets och dess kunder. Misstänkt aktivitet stoppas omedelbart, varefter analytiker bedömer den.
– SAS Fraud Management gör det enkelt att stoppa tveklöst misstänkta transaktioner. När sådana identifieras kan vi vara nästintill helt säkra på att det rör sig om bedrägerier, så vi stoppar dem innan de genomförs. Våra analytiker granskar transaktioner som bedöms ha en medelhög eller låg risk inom en minut efter att de larmats, säger Jukka-Pekka Kokkonen.
Han berättar vidare att kunder får ett SMS med en begäran om att bekräfta eller förneka om det rör sig om en misstänkt transaktion.
Nets använder AI för att förbättra skyddet mot bedrägerier. Just nu är företaget i startfasen av att testa nya AI-lösningar. Till skillnad från traditionella metoder som syftar till att knäcka tekniska skydd används AI ofta för social manipulation, det vill säga för att utnyttja mänskliga svagheter. Det är därför nödvändigt att använda AI även för att förhindra sådana bedrägerimetoder.
– AI kan både göra bedragare mer effektiva och hjälpa oss att stoppa dem. Brottslingarna kommer att använda AI för att testa våra skydd mot bedrägerier, så vi förbättrar vår förmåga att utveckla dessa skydd, säger Jukka-Pekka Kokkonen.
Han avslutar med att berätta om andra kommande förändringar inom bedrägeriområdet. Ett exempel är att vi kan förvänta oss bedrägerier i ett tidigare skede av relationen mellan betalföretag och kunder, redan vid ansökan om krediter. Ett annat exempel är att stulna identiteter används för att ta lån, som sedan överförs och tvättas. Nets arbetar intensivt för att upptäcka och förhindra sådana bedrägerier.
Om Nets
Nets säkrar transaktioner på 740 000 handlares kassaterminaler, e-handelssajter och betaltjänster. Nets som är en del av Nexi Group, en av Europas största leverantörer av betaltjänster, förser också 250 banker och andra utgivare med tjänster för hantering av betal- och kreditkort, dataanalys, skydd mot bedrägerier och hantering av tvister.
About SAS
SAS is a global leader in data and AI. With SAS software and industry-specific solutions, organizations transform data into trusted decisions. SAS gives you THE POWER TO KNOW.
SAS and all other SAS Institute Inc. product or service names are registered trademarks or trademarks of SAS Institute Inc. in the USA and other countries. indicates USA registration. Other brand and product names are trademarks of their respective companies. Copyright 2024 SAS Institute Inc. All rights reserved.