Forskarvärldens första test för att uppnå självkörande fordon i svensk stadsmiljö är i full fart i centrala Stockholm.
Testet är en del av Telenors forskningssamarbete tillsammans med KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, och XENSE Vision, som bland annat utvecklar sensorer.
Syftet att utveckla och testa IoT-lösningar med hjälp av AI och Telenors 5G-uppkoppling.
– Grunden i all vår tekniska utveckling är att skapa samhällsnytta. I det här fallet handlar det om att öka säkerheten och effektivisera trafiken genom att bygga smarta system som kan fatta bättre och mer grundade beslut än vad vi människor kan. Detta test är ett stort kliv framåt som förändrar hur vi producerar varor och tjänster och hur vi kan hantera samhällsutmaningar, säger Malina Borg Sigg, 5G-expert på Telenor Sverige.
Moderna bilar är utrustade med olika säkerhetssystem som döda-vinkeln-varnare, nödbromsassistent och adaptiv farthållare – system vi idag är vana vid och som hjälper oss människor att navigera risker. Telenors projekt med KTH och XENSE Vison är nästa generation av assisterande system med en högre grad av automation. Innovationer av detta slag kommer att utvecklas och så småningom lanseras som 5G-baserade tjänster.
Den självkörande bilen i testet får, förutom redan existerande säkerhetssystem, information från sensorer som kameror och trafikljus. Det innebär att bilen kan förse föraren med rekommenderad hastighet så att föraren kan undvika att stanna vid varje trafikljus och trafikflödet blir smidigare. Ett resultat är en säkrare trafikmiljö genom att föraren får hjälp med inbromsningar när hinder som exempelvis cyklister dyker upp plötsligt. Eftersom det också leder till färre bilköer kan tekniken också minska våra CO2-utsläpp.
För att kunna skapa den typen av lösningar för tungt trafikerade miljöer krävs 5G. Dels som en säkrare och mer robust nät-bärare med hjälp av Network Slicing (kan förklaras som en egen fil på 5G-motorvägen), dels som hjärnan i korsningen med Telco Edge Cloud där närheten och AI kan användas för snabba beslut.
– Det är nytt och unikt med en öppen forskningstestbädd för att undersöka autonoma fordon tillsammans med en smart infrastruktur. Det är inte så enkelt som att 5G löser allt, men den ger mycket goda förutsättningar för att kunna fortsätta utveckla, säger Martin Törngren, professor på KTH.