Morris Stockholm har under det senaste året jobbat på att lägga en grund för digital tillväxt framåt.
Varumärket som tidigare haft stort fokus på fysisk retail har nu gjort ett omfattande omtag online där man lanserat en ny digital flaggskeppsbutik som byggts av e-handelsbyrån Rivercode på headlessplattformen Centra, samt förstärkt e-handelsteamet med viktiga resurser för framtida satsning.
De digitala satsningarna kommer spela en central roll i att uppnå de nya tillväxtmålen på att mer än dubbla omsättningen online inom tre år.
Morris Stockholm lanserade sin första kollektion år 2004 och sedan dess har det rullat på för moderebellen som under åren har byggt upp ett erkänt varumärke och etablerat en stark närvaro i hela Norden – idag finns de tillgängliga hos fler än 160 digitala och fysiska återförsäljare. Under det senaste pandemidrabbade året har Morris lagt mycket resurser på att skapa förutsättningar framåt, där fokus ligger på att växa i samtliga kanaler – både sina egna och via återförsäljare. Som en del i att nå tillväxtmålet på att mer än dubbla omsättningen online till år 2024 har Morris släppt en ny digital flaggskeppsbutik på modenischade e-handelsplattformen Centra.
“För oss är kunden och kundfokuset alltid det primära. Det är oerhört viktigt för oss att våra kunder ska få en upplevelse när de handlar hos oss – både i våra fysiska och digitala kanaler. Vi har efter en noga genomförd utvärdering teamat upp med e-handelsbyrån Rivercode och headlessplattformen Centra då de ger oss rätt förutsättningar att förmedla Morris starka varumärke digitalt, samt möjligheten att växa på fler marknader framåt”, säger Linn Jansson, Head of Digital på Morris Stockholm.
Morris Stockholm kommer från en traditionell bakgrund och har sedan grundandet 2004 byggt upp en stark närvaro hos återförsäljare där man sålt in produkter via klassisk wholesale. I samband med pandemin digitaliserades även wholesaleförsäljningen mot Morris 160+ återförsäljare, som idag sköts primärt “Direct-to-Retail” via Centras lösning för wholesale e-commerce.
“När vi inte längre kunde vara säkra på att träffa våra återförsäljare fysiskt behövde vi snabbt digitalisera vår wholesale. Att snabbt få en lösning på plats som möjliggjorde att vi kunde fortsätta möta våra handlare och visa upp våra kollektioner digitalt blev otroligt viktigt för oss. Idag jobbar vårt wholesaleteam primärt med Centras showroomlösning för wholesale som verktyg. Det skapar en bättre upplevelse för våra kunder, men också för vår organisation som nu har fått effektivare processer på plats”, fortsätter Linn Jansson.
Idag är Morris Stockholm aktiva i Sverige, Norge, Danmark och Finland, där Sverige är den största marknaden. Morris har planer på en global expandering framåt.