Lärdomar som USA kan hämta från Sverige och Europa om konsumentbeteenden och e-handel
Hem E-HANDEL Men vad har e-handlare i USA att lära sig om hur den svenska och europeiska marknaden fungerar?

Men vad har e-handlare i USA att lära sig om hur den svenska och europeiska marknaden fungerar?

Publicerat av: Redaktionen

E-handeln har blivit mer sofistikerad och kunder från hela världen blir alltmer bekväma med att handla från utländska e-handelsföretag.

Den snabba tillväxten av e-handeln ger svenska företag en unik möjlighet att bli framgångsrika och konkurrenskraftiga på den globala marknaden.

Men vad har e-handlare i USA att lära sig om hur den svenska och europeiska marknaden fungerar?

Mats Fischerström och Axel Lindgren, e-handelsevangelister från nShift och specialister på e-handel i Europa, åkte till USA och delade med sig av sina kunskaper, utmaningar och möjligheter på Global E-Commerce Leadership Forum (GELF) i New York.

Att sälja framgångsrikt från USA till Europa kräver mycket kunskap. Inte minst att förstå att Europa inte fungerar som en enhetlig marknad, eftersom länder som exempelvis Spanien och Sverige skiljer sig åt helt, både geografiskt och demografiskt.

Leverans- och betalningsalternativ viktigt för konsumenten
Lärdomar som USA kan hämta från Sverige och Europa om konsumentbeteenden och e-handel

– De som säljer och levererar till Europa behöver förstå att leveransalternativ är en avgörande fråga. I USA finns fyra stora huvudsakliga leverantörer av paketleveranser. Dessa fyra största har 98 procent av marknaden. I Europa är marknaden betydligt mer fragmenterad. Men inte minst är konsumenter i Europa inte bara lojala mot varumärken, utan även mot transportföretag och betalningsföretag. De som inte erbjuder olika alternativ kommer att sälja mindre – och att bara erbjuda ett av de amerikanska alternativen är ett stort misstag, säger Axel Lindgren.

– Min son spelar baseball och behövde köpa en ny handske. Eftersom sporten är minimal i Sverige ville vi handla denna från ett särskilt varumärke i USA, men företaget erbjöd bara ett  leveransalternativ. De erbjöd oss antingen hemkörning, tider då de flesta är på jobbet, eller upphämtning hos ombud en bra bit bort från där jag bor. Det gjorde att jag istället valde att köpa handsken från ett företag i Polen eftersom de erbjuder upphämtning från ett ombud som jag passerar när jag åker kommunalt hem från jobbet. Det är ett typiskt exempel på hur vi väljer och väljer bort, säger Mats Fischerström.

Svenskar vill hämta paket från paketboxar

I Sverige går 58 procent av leveranserna till paketombud eller paketboxar, en siffra som kan jämföras med 2 procent i USA.

– Hemleveranser  fungerar inte lika bra i Sverige som i USA. I Sverige består många hushåll av två inkomsttagare, och då är det svårare att ta emot paket hemifrån. I Grekland däremot är dubbelinkomsttagare mer ovanligt och där fungerar hemleverans bra. Och även om 58 procent av leveranserna i Sverige sker till ombud eller boxar, så är samma siffra i Belgien bara 10 procent.  Man behöver veta förutsättningarna för varje land och erbjuda just vad dessa konsumenter önskar för att lyckas. Det är just dessa frågor som vi på nShift kan möjliggöra och hjälpa kunden med, säger Mats Fischerström.

En annan faktor i Sverige är att inte svenskar litar på att paket som ställs utanför porten eller på farstukvisten inte blir stulna. Stölder är ett problem i Sverige och i hela världen. I USA stals 260 miljoner paket förra året. Skåpen är ett säkrare alternativ, och därför nu finns pilotprojekt med paketskåp på exempelvis Manhattan i New York.

Mats Fischerström och Axel Lindgren arbetar under namnet Mats&Axel som e-handelsevangelister på nShift. De använder sina gemensamma erfarenheter inom e-handelslogistik, teknik och affärsutveckling för att hjälpa e-handlare, transportörer och andra branschaktörer med kundresan och leveransupplevelsen.

Relaterade Artiklar