Kronans Apotek vinner Årets e-handlare i kategorin hälsa.
Priset delas ut av Pricerunner, som för 17:e året i rad utser branschens bästa e-handlare.
Utmärkelsen baseras till stor del på kundnöjdhet och användarupplevelse och vinnaren utses genom en kombination av kundröster, omdömen och en jury.
Vinnarmotiveringen lyder:
Få segment hade så vass konkurrens i årets tävling som Hälsa, med flera riktigt starka aktörer som lyckades samla in häpnadsväckande stora antal röster. Men i slutändan tog Kronans Apotek hem vinsten som Årets e-handlare 2022 inom kategorin, med många leveransalternativ och ett tydligt hållbarhetstänk genom hela köpupplevelsen.
Utmärkelsen kommer efter att Kronans Apotek även blivit utnämnda till Sveriges mest empatiska varumärke för andra året i rad, och är en bekräftelse på apotekets framgångsrika satsning på omtanke och kundbemötande.
– Det känns fantastiskt kul att vinna årets e-handlare i vår kategori. Det är ett kvitto på att vår vårt sätt driva hållbar e-handel med människan i fokus verkligen fungerar, säger Hannes Hasselrot, VD, Kronans Apotek.
Kronans Apotek har de senaste åren genomgått en digital transformation, där e-handeln är en viktig del i att kunna ge kunderna bästa möjliga omtanke och service. E-handeln har även vuxit från 50 miljoner i omsättning 2016 till över 740 miljoner 2021. Samtidigt har kundnöjdheten hela tiden ökat i samma takt som omsättningen.
– Digitaliseringen sker för människor och är en möjliggörare för att kunna ge alla människor bästa möjliga bemötande och omtanke. Det är det fokuset som möjliggjort vår fantastiska tillväxt, samtidigt som vi ökat vår kundnöjdhet. Det är också den inställningen som kommer att ta oss vidare mot vår vision om enad handel, och i slutändan kunna hjälpa varje människa vi möter att må lite bättre, säger Hannes Hasselrot.