Avensia växer erbjudande och kundbas inom B2B
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGAR Avensia växer nu erbjudande och kundbas inom B2B

Avensia växer nu erbjudande och kundbas inom B2B

Publicerat av: Redaktionen

Avensia, experten inom modern handel, har under 2021 sett en ökad efterfrågan av företagets tjänster och lösningar från företag inom segmentet business-to-business (B2B).

Professionella inköpare föredrar alltmer att handla och interagera med leverantörer i digitala kanaler, vilket innebär att behoven av, och möjligheterna kring, digital transformation är större än någonsin för B2B-företag.

Covid-pandemin har accelererat förflyttningen till digitala kanaler för både köpare och säljare inom B2B-segmentet. Enligt en rapport publicerad i Digital Commerce 360 kommer 80% av inköpare handla mer online efter pandemin och studier från McKinsey visar samtidigt att upp till 80% av beslutsfattare inom B2B nu föredrar digitala möten och självbetjäningsverktyg.

Avensia har lång erfarenhet av att hjälpa både B2C- och B2B-företag att utveckla framgångsrika handelsstrategier och lösningar. Under de senaste 12 månaderna har Avensia upplevt en ökad efterfrågan från B2B-bolag som vill accelerera sin digitala transformation och förbättra servicen till sina kunder i digitala kanaler.

Nya B2B-projekt från Avensia under 2021 innefattar både lokala och globala e-handelssiter såsom AJ Produkter, Brødrene Dahl och American Orthodontics.

Tidiga resultat från årets B2B-projekt har varit fantastiskt positiva och tydliga bevis på den enorma potential som finns för B2B-bolag som är redo att accelerera sin digitala närvaro.

Avensia växer erbjudande och kundbas inom B2B”Vår nya e-handelssite är nyckeln för att framtidssäkra digital försäljning och tillväxt”, säger Viktor Sundberg, Head of E-commerce and Digital Marketing på AJ Produkter. ”Redan nu, endast två månader efter lanseringen av vår svenska site, har vi sett en otrolig ökning av konverteringsgraden och det genomsnittliga ordervärdet har gått upp med 27%. Dessa resultat är fantastiska och bekräftar att vi har en stabil grund när vi rullar ut siten till alla våra internationella marknader.”

Även om Avensias B2B-kunder verkar inom olika branscher och marknader har de en sak gemensamt: en tydlig och hög ambition att erbjuda sina kunder den bästa digitala köpupplevelsen möjligt.

”B2B-kunder som vi arbetar med förstår att de behöver höja nivån, en enkel e-handelssite med orderfunktionen i fokus räcker inte längre,” säger Robin Gustafsson, VD på Avensia. ”Istället fokuserar de på sin kund och dennes köpupplevelse. Med vår breda affärsförståelse och djupa tekniska expertis arbetar vi med dessa B2B-kunder för att skapa en inspirerande, bekväm och smidig köpresa för slutkunden samt optimerar interna processer för att driva en effektiv verksamhet.”

B2B-företag kan lära sig en hel del från erfarna digitala B2C-aktörer när det kommer till att erbjuda en smidig och bekväm köpresa. Men det är inte så enkelt som att kopiera en framgångsrik e-handelssite för konsumenter. Digitalt mogna inköpare har specifika krav när de interagerar med sina leverantörer.

Avensias erbjudande innefattar support och lösningar som tillgodoser viktiga digitala behov för B2B-företag, såsom:

  • Analys och optimering av kundresor
  • Strategi, struktur och lösningar för informationshantering
  • Integrationer till andra system såsom inköpslösningar med ”punch-out”, kundservice och försäljning
  • Integration av kundavtal för att kunna visa kundunika priser i e-handeln
  • Inköp via flera konto inom stora organisationer
  • Strategiexpertis för att säkerställa en holistiskt syn på den digitala transformationen

Avensia har nyligen lanserat ett white paper för att hjälpa B2B-företag att utforska de möjligheter som den digitala transformationen medför. The B2B Guide to Modern Commerce finns tillgänglig för nedladdning på avensia.com.

 

Relaterade Artiklar