Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, släpper i dag app-funktionen Money Story för att ge sina användare en tillbakablick och sammanställning över det gångna året.
Tillbakablicken presenteras genom underhållande visualiseringar och quiz, samtidigt som användare får bättre koll på sin privatekonomi.
Money Story visar alla utgifter med Klarna, samt med kort- och bankkonton som länkats till budgetfunktionen i appen.
6 av 10 svenskar pratar gärna privatekonomi – betydligt fler än globala snittet
Klarna genomförde nyligen en undersökning* som visar att majoriteten (60%) av svenskarna känner sig komfortabla att prata med familj och vänner om sin personliga ekonomi. Det är betydligt fler än det globala snittet (46%). Undersökningen visar också att mer än var tredje svensk (36%) 18-26-åring gör det minst en gång i veckan.
“Det är positivt att svenska ungdomar är bekväma med att diskutera privatekonomi. Vi vill uppmuntra det engagemanget och erbjuda en underhållande tillbakablick och en naturlig anledning att diskutera vardagsekonomi med familj och vänner”, säger Martina Brynielsson, Marknadschef på Klarna Sverige.
Antalet användare av budgetfunktionerna i Klarna-appen ökade med hela 68% under fjolåret. Nu hoppas Klarna att fler ska få upp ögonen för smarta funktioner, som budgetöversikt och prisjämförelsetjänster, för att få bättre kontroll och spara pengar.
* Undersökningen genomfördes i samarbete med undersökningsföretaget Nepa under tredje kvartalet 2023. Totalt deltog ett nationellt representativt urval med 16,370 konsumenter från 16 länder, varav 1,015 svenskar i åldrarna 18-75.